VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Lerarentekorten terugdringen met wereldburgers voor de klas

donderdag 28 maart 2024 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

Diversiteit staat hoog in het vaandel op het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College. Mohammed Abualkibash en Ramazan Kivrak staan er voor de klas. Zij komen – samen met Jacco Sloover, conrector van deze brede scholengemeenschap, aan het woord in deze podcast over diversiteit. “Leerlingen verbinden zich makkelijker met docenten die hun culturele achtergrond kennen.”

Wereldburgers
Mohammed is al bijna 15 jaar docent Engels. Hij is nu vijf jaar in Nederland en geeft sinds 2021 les. Hij heeft een Arabische achtergrond en heeft les gegeven in Florida, Jordanië en Palestina. Ook heeft hij als vrijwilliger met vluchtelingen gewerkt. “Ik noem mezelf een wereldburger en leer mijn leerlingen zonder beperkingen te denken.”

Ramazan komt uit Turkije en heeft daar elf jaar voor de klas gestaan. In 2018 is hij naar Nederland gekomen en vanaf die tijd doet hij de lerarenopleiding wiskunde. “Want leraar Turks zat er niet meer in”, zegt hij lachend. “In 2021 ben ik via ‘Wereldburgers voor de klas’ op het Rijswijks Lyceum terechtgekomen. Eerst als onderwijsassistent en vanaf dit jaar als wiskundedocent.”

Aansprekende rolmodellen
Jacco: “Op onze school zijn veel verschillende culturen. Die diversiteit zie je niet alleen bij onze leerlingen, maar ook bij onze docenten. We vinden het als school belangrijk dat er rolmodellen voor de klas staan. Dat leerlingen zich kunnen herkennen in hun docenten. Dat je daar dus ook bij je aannamebeleid aandacht voor hebt en dat je deze docenten aan je probeert te binden.
Het is ook belangrijk dat je als docententeam er bewust van bent dat het een meerwaarde heeft om verschillende culturele achtergronden in je team te hebben. En deze docenten uit te nodigen om hun expertise daarin te delen met de rest van het team. Zij hebben ideeën waar anderen niet aan denken. Het is heel waardevol om van hen te horen hoe zij om gaan met de culturele verschillen in hun klas."

Ramazan voelt zich na drie jaar al een rolmodel op school. “Ik krijg veel complimenten van mijn leerlingen, omdat ik al beter Nederlands spreek dan hun ouders – die hier al meer dan veertig jaar wonen. Ik ben een goed voorbeeld van dat dat kan. Dat als je doorzet, je kunt bereiken wat je wilt.”

Sprong wagen
Beide docenten hebben tips voor zij-instromers met een niet-Nederlandse achtergrond. ‘‘Ga eerst als vrijwilliger of onderwijsassistent werken”, spoort Ramazan aan. “Zo leer je het Nederlandse onderwijssysteem kennen. Daarna kun je docent worden.” En Mohammed besluit: “Als je weet dat lesgeven écht iets voor jou is, durf dan de stap naar het onderwijs te maken.”

Luister naar de podcast
In deze podcast Zin in lesgeven gaan Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal in gesprek met Jacco Sloover, Mohammed Abualkibash en Ramazan Kivrak. Zij vertellen hoe je succesvol kunt instromen in het Nederlandse onderwijs door je de Nederlandse taal eigen te maken en een Nederlandse onderwijsbevoegdheid te halen.

Podcast Zin in lesgeven
Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen maken samen de podcast Zin in lesgeven. Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten en Arend Jan is docent, trainer en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim. Ze bespreken de overstap met second-career teachers (zij-instromers), met begeleiders van deze docenten, met schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers en nog veel meer betrokkenen.

Deze podcast is opgenomen in samenwerking met Voion. Meer podcasts die in samenwerking met Zin in lesgeven en Voion tot stand zijn gekomen >>