Om deze ongevallen te voorkomen is het essentieel om de bewegende delen zo veel mogelijk af te schermen. Een aanpak bij de bron en de inzet van afscherming verdienen daarbij de voorkeur; ook uit oogpunt van de wettelijk voorgeschreven Arbeidshygiënische strategie. Uit het RIVM-onderzoek blijkt dat het vaak ging om onveilige situaties die al lang bestonden. Afschermingen waren bijvoorbeeld ooit verwijderd en daarna niet meer teruggeplaatst of werkwijzen werden routinematig op een onveilige manier uitgevoerd. Deze onveilige situaties werden echter niet altijd herkend in de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) die daarvoor is bedoeld. Regelmatig werden niet alle relevante taken meegenomen in de RI&E, bijvoorbeeld het (tussentijds) schoonmaken van een machine of het verwijderen van (rest)producten.
In vrijwel alle onderzochte ongevallen spelen handelingen van de slachtoffers een belangrijke rol. Er is immers altijd een (laatste) handeling of omissie waarvan achteraf kan worden vastgesteld dat deze essentieel was voor het ongeval.
In het voortgezet onderwijs waren de belangrijkste achterliggende oorzaak van de ongevallen:
• verlies van concentratie / aandacht (42%);
• en een vergissing in het uitvoeren van routine handelingen (31%).
Ook blijkt er soms sprake van bewust gekozen werkwijzen waarbij medewerkers wisten dat het ‘eigenlijk niet zo hoort’. Regels werden dan (al dan niet routinematig) overtreden. Hierbij waren problemen bij de organisatie van het veilig werken (procedures en werkinstructie) van belang.
Machineveiligheid en instructiekaarten
In samenwerking met negen docentenverenigingen en vmbo-platforms heeft Voion de website veilige praktijklokalen gemaakt. Daarop vindt u voor verschillende vakken instructiekaarten voor machines en veiligheidsinstructiefilmpjes waarin voor leerlingen de veiligheidshandelingen van verschillende machines en gereedschappen op een laagdrempelige wijze inzichtelijk worden gemaakt. Ook staan op de website controlelijsten waarmee het lokaal op risico’s kan worden beoordeeld.
BWI-docent Lindrina Hassell van het Over Betuwe College (OBC) Huissen maakt graag gebruik van de video’s: “Je weet zeker dat de leerlingen betrouwbare informatie krijgen en de instructies maken mijn werk leuker en lichter.”
Als je een PBM kiest, moet deze niet alleen beschermen tegen gevaar, maar ook passen bij de omstandigheden en juist gebruikt worden. Peter Boen gaf in maart een workshop over PBM’s tijdens de studiemiddag van Voion.
Scholen stelden aan het Platform BWI steeds vaker de vraag 'Wat is een verantwoord aantal leerlingen in het praktijklokaal'? Het Platform BWI, BWI-docenten en Voion stelden een landelijke richtlijn op. Dit artikel is gepubliceerd in het magazine Van12tot18, september 2022.
Aandacht voor veiligheid groeit de laatste jaren. Maar hoe weet je of jouw praktijklokaal aan alle veiligheidseisen voldoet? Dit artikel is gepubliceerd in het magazine Van12tot18, dec. 2021.
In een praktijklokaal geeft een ervaren docent een demonstratie aan een student. Hij houdt daarbij geen rekening met de veiligheidsinstructies en draagt geen persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Een RI&E op papier is niet genoeg. Arbo-online, januari 2021.
SG Panta Rhei had duidelijke regels om veilig te werken in praktijklokalen. Ondanks dat, gebeurde er een ongeluk. Veiligheidscoördinator Hans Viskil vertelt over hoe dit kon gebeuren, het proces na zo’n ongeluk en hoe direct de regels zijn aangescherpt.
Betreft: Een verdiepend onderzoek naar honderd ernstige arbeidsongevallen met machines. In opdracht van: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uitgave: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2018.
Schoolvoorbeelden uit de Arbocatalogus-VO: