Marja Hoogendam is officieel al met pensioen, maar ze blijft langer aan het werk in het onderwijs. Niet meer direct actief voor de klas, maar zeker wel actief aan de achterkant als coach voor startende leraren en zij-instromers.
Dit verhaal is gepubliceerd op de website van de Onderwijsregio's.
Eind 2023 begon Lyda Vos, afdelingsleider vmbo op Het Goese Lyceum, met de Master of Management Education en nu is ze bijna klaar. “Het is echt een verdieping van mijn vak. Dit praktische aspect, waarbij theorie direct toepasbaar is op de dagelijkse schoolpraktijk, maakt de opleiding erg waardevol.”
Het Minkema College en het Kalsbeek College in Woerden zijn op zoek naar creatieve oplossingen om gezamenlijk de uitdagingen van het lerarentekort aan te pakken. Ze nodigden medewerkers uit om samen na te denken over de vraag: Hoe kunnen we de gevolgen van het lerarentekort ondervangen, zelfs als we geen geschikte docent kunnen vinden?
Tijdens een pilot in het kader van de Challenge Lerarentekort werden leerlingen van het Montfort College geïnspireerd om docent te worden. Het belangrijkste doel van de pilot was om leerlingen na te laten denken over hun eigen talenten.
“Schoolleiders moeten goed onderwijskundig leiderschap tonen en sterk zijn in personeelsbeleid. Het is heel belangrijk dat ze zich daarin blijven ontwikkelen.” Met deze woorden begon Arend Smit, bestuurder bij Stichting Keizer Karel, de webinar over de Schoolleidersbeurs-VO op 18 maart 2025.
Dick Bijdevaate, docent wiskunde en oud-rector van SG Helinium in Hellevoetsluis, kon in 2016 met pensioen maar geeft anno 2025 nog steeds les aan het vwo. “Ik miste de school, de jongeren om me heen, de collegiale sfeer en wil mijn steentje bijdragen. Nu geef ik zonder zorgen les in wiskunde B voor examenklassen.”
“Iedereen doet ertoe en iedereen verdient de aandacht om zichzelf te kunnen ontwikkelen”, aldus Roderik Rot, directeur-bestuurder van het Erasmus College in Zoetermeer. Om hier verder handen en voeten aan te geven, hebben ze op deze middelbare school naast een gesprekkencyclus voor het onderwijsgevend personeel (OP) ook een gesprekkencyclus voor het onderwijsondersteunend personeel (OOP) geïntroduceerd.
Veel zij-instromers verlaten het voortgezet onderwijs al na anderhalf jaar. Maar hoe kan het dat de Pieter Zandt Scholengemeenschap veel minder uitval heeft? Ageeth Guis-Van der Weerd, coördinator van het begeleidingstraject voor zij-instromers en Jean Sterk, zij-instromer en nu docent Aardrijkskunde, vertellen over het inwerktraject voor zij-instromers op hun school.
Naast haar werk als teamleider is Subeda Chand afgelopen september begonnen aan de masteropleiding Educational Leadership. In dit interview vertelt ze over haar ervaringen.
De 16 besturen van de voormailige RAP-regio West-Brabant werken bovenbestuurlijk samen om het lerarentekort aan te pakken. Kandidaten worden geworven op basis van de uitkomsten van de regionale personeelsplanning en vervolgens wordt de juiste kandidaat op de juiste school geplaatst.