Schoolleiding faciliteert
LeerKRACHT kan op verschillende manieren op school worden geïntroduceerd. Op initiatief van de schoolleiding of van onderop door een docent. Maar in beide gevallen heeft de schoolleiding een belangrijke, ondersteunende taak. En op het moment dat LeerKRACHT in de hele school is geïntroduceerd, zal het onderwijs elke dag een stukje beter worden.
Op het Oosterlicht College Vianen was het docent Jesper Ahsmann die LeerKRACHT introduceerde. “Dankzij mijn initiatief zijn veel mensen enthousiast geworden”, zegt Jesper Ahsmann. “De schoolleiding ook en deze ondersteunt LeerKRACHT nu volledig. Ze bemoeien zich niet met de inhoud, maar faciliteren vooral, in tijd en in geld. Ze creëren momenten voor de LeerKRACHT-groepen om bij elkaar te komen. En ze vallen in bij lessen als een docent bij een ander in de klas wil kijken.” Op het Oosterlicht College Vianen valt het meedoen aan LeerKRACHT onder de zogenoemde C2-taken, dus is het echt een werktaak. Ahsmann: “En als de uren voor deze werktaken vol zitten, betalen we die uren die je aan LeerKRACHT besteedt extra uit.” De schoolleiding is van plan nog meer ruimte voor het programma te scheppen. Om elke ochtend met een bordsessie te kunnen starten, gaan de lessen waarschijnlijk vanaf volgend jaar een kwartier later beginnen. Dat de schoolleiding achter het programma staat blijkt wel: ze zijn nu ook gestart met bordsessies.
Resultaat
“Als school hebben we bereikt dat LeerKRACHT duidelijk zichtbaar is geworden”, vertelt Ahsmann. “Iedereen weet dat hij of zij een keer deelneemt. Als het in de hele school geïmplementeerd is, zal het onderwijs elke dag een stukje beter worden. “Tot nu toe zien we vooral dat docenten individueel stappen maken. Er is meer zelfbewustzijn en de deuren gaan steeds vaker open. Het wordt normaal dat anderen in je klas komen. De mindset van de docenten verandert, ‘ik ben een opgeleide docent en ik heb expertise te bieden, dus kom maar bij me kijken’.” En elke groep heeft bepaalde doelen behaald. “Een van die doelen was meer betrokkenheid creëren door de relatie tussen docent en leerling te verbeteren. Dus zijn we aan de slag gegaan met leerlingenquêtes. De leerlingen merken het verschil al. Je hoort steeds vaker ‘wat een leuke les was dit’. De zoon van een van de afdelingsleiders vroeg thuis: ‘Wat is er met die lerares gebeurt?’ Die lerares had dankzij LeerKRACHT haar passie voor lesgeven teruggevonden.”