Ingrid Tjio merkt ook dat ze minder als smeerolie hoeft te fungeren door de inzet van de professionele dialoog. “Ik heb het gevoel dat er minder wrijving is en dat zaken eerder onderling worden opgelost.”
Ingrid Terraneo: “Op het Regius College wringt iedereen, van roostermaker tot bestuur, zich in alle bochten voor het persoonlijk welbevinden van de medewerkers. Daarvoor moet je continu laveren tussen het belang van de organisatie en de leerlingen maar het zorgt er wel voor dat niemand buiten boord valt.” Ingrid Tjio: “Laatst zag ik tijdens een vergadering ook een mooi voorbeeld van de juiste mindset en feedback durven geven. Een oud-gediende was bij de rondvraag lang aan het woord en excuseerde zich daarna omdat hij naar huis wilde. Een jongere collega zei direct ‘nu hebben we zo lang naar jou geluisterd en dan ga je weg. Dat vind ik niet netjes.’ Waarop de oudere collega zei: ‘Je hebt gelijk’ en hij ging weer zitten’. Natuurlijk gaat nog niet iedereen op die manier met feedback om, sommigen vinden het nog erg moeilijk om geen blad voor hun mond te nemen. Die ontwikkelingen zouden wat mij betreft wel wat sneller mogen gaan.”
Veel spraakwater
Wat zou het drietal andere scholen adviseren in het toepassen van de professionele dialoog? Ingrid Tjio: “Geef allereerst je docenten het vertrouwen dat zij de professionals zijn. Vervolgens zorg je er als leidinggevende voor dat een docent zich goed kan ontwikkelen.” Ingrid Terraneo: “Het werkt aan twee kanten, je geeft vrijheid en vertrouwen en vraagt daar verantwoordelijkheid voor terug.” Anja Blom-Donker zou docenten adviseren om elkaar vaker op te zoeken: “Het begint met je kwetsbaar op te stellen. Volg eens een les van je collega, zie en ervaar wat die ander beweegt. Dan krijg je inzicht in zijn idealen en motieven en dat praat veel gemakkelijker. Dat zijn kleine stappen die iedereen toe kan passen.” Ingrid Tjio: “Ik vind dat geen kleine stappen, die onderlinge interesse is juist de basis van een professionele dialoog. Er loopt op een scholengemeenschap enorm veel talent rond, medewerkers zijn veel meer dan docent alleen. Door meer onderlinge interesse zie je samenwerkingsverbanden ontstaan die je vooraf niet voor mogelijk had gehouden. Dat is een prachtig effect van dit instrument, het zorgt voor meer verbinding.” Ingrid Terraneo” “Bovendien zijn mensen veel beter uitgerust om dingen zelf op te lossen. Ik ervaar daardoor minder druk op de teamleiders, ook omdat we door de onderlinge openheid eventuele problemen voor kunnen zijn. Het kost veel spraakwater, maar het levert ook veel op. Docenten pakken meer taken op en als een collega nu met een probleem komt, dan weet ik dat het echt nodig is om ze bij te staan en mee te denken.”