Heroverwegen na confrontatie
Heroverwegen na confrontatie
Tijdens de afsluitende presentaties van ‘Zin in Lesgeven’ blijkt dat niet elke cursist zo zeker is van een tweede carrière in het onderwijs. De training kan je als kandidaat ook confronteren met jouw twijfels, hoe rijk je carrière ook is. Mark de Wild Propitius is natuur- en wiskundige en heeft in de loop der jaren diverse bedrijven opgezet. Na vele uitdagingen en zijn financiële dromen te hebben waargemaakt, kreeg hij de behoefte om zijn ervaring met jongeren te delen. Tijdens zijn presentatie laat de gevierde ceo blijken dat het onderwijs voor hem misschien toch niet zo geschikt is. “Ik wil graag parttime aan de slag als docent, naast de verantwoording voor mijn bedrijven en start ups. De drive om mijn kennis te delen, is nog steeds aanwezig. Maar de proefles viel me zwaar en ik heb weinig tijd om mijn onderwijsbevoegdheid te halen. Bovendien heb ik gemerkt dat ik niet zo’n podiumdier ben en conflicten met jongeren niet gemakkelijk vind. Het gevolg van deze zelfconfrontatie is, dat ik mijn wens om docent te worden nog een keer ga heroverwegen.”
Onder de huid kruipen
Arend Jan Zwarteveen noemt de heroverweging van een kandidaat als Mark een grote winst van de training. “Lesgeven gaat om contact en natuurlijk leiderschap voor een groep. Als je daaraan twijfelt, weten leerlingen die blauwe plek snel te vinden en gaan ze daarin prikken.” Arend Jan en Nico zijn beiden oud-docent en schoolleider geweest en hebben gezamenlijk ruim 70 jaar ervaring in het onderwijs. De afgelopen negen jaar begeleidden zij meer dan 1.200 cursisten. Voor de 23 mensen van deze week is er vanuit de Kandidatenpool tekortvakken al een pre-selectie gemaakt. Vervolgens geldt voor ons de uitdaging om binnen drie dagen een band op te bouwen en een hechte groep te vormen, zodat we als het ware onder hun huid kunnen kruipen. Met als centrale vraag: Past het leraarschap bij jou en pas jij bij het leraarschap? Het gaat dus om ‘matching’ van de persoon bij het docentschap en de opleiding tot docent.
Het thema ‘matching’ is voor het onderwijs en de maatschappij van groot belang, want er vallen in Nederland te veel docenten uit tijdens hun opleiding of hun eerste jaren voor de klas. Daarom is bij lerarenopleidingen de vraag wat iemand tot een potentieel goede docent maakt van belang. In het Nederlandse onderwijs zijn contact en leiderschap hierbij de sleutelwoorden. Ik doe op dit moment promotie-onderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen naar dit onderwerp. Als onderdeel van dit onderzoek, onderzoek ik de effecten van de training Zin in Lesgeven.”