Stress, soms is het handig. Stress houdt je scherp voor korte piekmomenten en in acuut bedreigende situaties. Er zijn ook stressreacties die minder nuttig zijn. Wanneer je de minder nuttige stressreacties al in een vroeg stadium herkent, is het verstandig om dat aan te pakken. Maar hoe pak je dat aan? Laten we beginnen met een goed gesprek. De Gespreksleidraad Werkstress van het ministerie van SZW geeft tips voor een goede dialoog en een snelle aanpak.
Voor wie?
De Gespreksleidraad Werkstress is er voor iedereen. De medewerker staat weliswaar centraal, maar iedereen heeft een rol in het voorkomen van stress: medewerker, collega, werkgever, MR, HR, preventiemedewerker enz. Met de gespreksleidraad zet je het thema werkstress op de agenda en leer je van elkaar. Regelmatig met elkaar in gesprek gaan, helpt in de bewustwording en het doorbreken van het taboe op werkstress. Ook ontstaat inzicht en kunnen eventuele problemen worden voorkomen. Gebruik de gespreksleidraad regelmatig en in verschillende groepen, bijvoorbeeld voor een team- of afdelingsbijeenkomst en in een gesprek tussen leidinggevende en medewerker(s). Maar ook in een gesprek met een mix van diverse spelers van de organisatie (bijvoorbeeld de MR en HR) of van verschillende organisaties (bijvoorbeeld een sectorbijeenkomst) kan je veel ideeën genereren.
Hoe ga je te werk?
De leidraad bestaat uit twaalf gesprekskaarten. Iedere gesprekskaart belicht een thema. Je kaart zo letterlijk telkens een stressthema aan.
Download de Gespreksleidraad Werkstress met bijbehorende gesprekskaarten >>