Deze leidraad is gepubliceerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en ondersteunt scholen in het voortgezet onderwijs om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen. In een school als lerende organisatie verbeteren docenten, team- en schoolleiders hun onderwijs op een onderbouwde en duurzame manier. Door zich te verdiepen in bestaande kennis, ervaringen te delen, van elkaar te leren en samen te werken.
Het doel van deze leidraad is om docenten, team- en schoolleiders kennis en handvatten te bieden om zich tot een lerende organisatie te ontwikkelen. Kennis uit onderzoek wordt verbonden aan kennis en ervaringen van docenten. Ook biedt de leidraad handvatten om de manier van duurzaam werken aan kwaliteitsverbetering te kunnen verankeren in de schoolcultuur.
Aan de hand van de zes aanbevelingen in deze leidraad, werkt u toe naar een lerende organisatie. In aanbeveling 1 en 2 focust u op het onderzoeksmatig en cyclisch werken aan onderwijsverbetering en in aanbeveling 3 t/m 6 werkt u aan het creëren van een onderzoekscultuur:
Lees de leidraad en bekijk de bijbehorende poster en infographic.
Bron: Onderwijskennis van het NRO.