De uitstroom uit het voortgezet onderwijs van startende universitair geschoolde docenten is bijna 1,5 keer hoger dan van startende hbo-geschoolde docenten. Voion onderzocht hoe dit komt. Wat zijn de verwachtingen van studenten aan universitaire lerarenopleidingen? En in hoeverre sluiten deze aan bij de praktijk? Waar lopen starters tegenaan? Wat deed sommigen besluiten om al vrij snel weer te stoppen als docent? En wat kan de sector doen om deze docenten te behouden?
Om deze vragen te beantwoorden, voerde Voion een literatuurverkenning uit en een vragenlijstonderzoek onder 193 startende docenten. Daarnaast zijn interviews afgenomen bij acht universitair geschoolde oud-docenten die hooguit zes jaar voor de klas stonden en bij acht studenten aan universitaire lerarenopleidingen (ULO).
Oorzaken hogere uitstroom
De oorzaken voor de hogere uitstroom van startende universitair geschoolde docenten zijn volgens de literatuur, de enquête en de interviews divers. Universitair geschoolde docenten voelen zich vaak minder bekwaam dan hun hbo-geschoolde collega’s, met name op het gebied van klassenmanagement, omdat hun opleiding korter is en minder gericht op praktijkervaring. Daarnaast vinden veel starters de begeleiding op school niet voldoende.. Ook spelen de financiële mogelijkheden en de bredere loopbaanmogelijkheden buiten het onderwijs een rol: universitair geschoolde docenten kunnen er vaak meer verdienen en hebben meer carrièremogelijkheden dan hun hbo-opgeleide collega's.
Aanbevelingen
Om de uitstroom te verminderen, worden er verschillende aanbevelingen gedaan. Voor vo-scholen is het advies om de werkdruk te verlichten, bijvoorbeeld door de in de CAO VO vastgelegde lesreductie voor starters daadwerkelijk toe te passen. Daarnaast wordt gepleit voor een inschaling die recht doet aan de kennis, kunde en ervaring van de starter, met voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling, salarisgroei en transparantie over deze mogelijkheden. Ook is het belangrijk om voldoende begeleiding op maat te bieden en meer ruimte voor afwisseling en ontwikkeling, bijvoorbeeld door docenten de tijd te geven om hun lessen en lesmateriaal te evalueren en te verbeteren.
Een advies voor universitaire lerarenopleidingen is om meer aandacht te besteden aan klassenmanagement, zodat startende docenten beter voorbereid zijn op het reilen en zeilen in de klas.
Download het onderzoeksrapport of bekijk de factsheet met de highlights uit het rapport en aanbevelingen om universitair geschoolde starters te behouden.