Laten zien dat het onderwijs dé plek is waar je het verschil kunt maken in de levens van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen. En zo potentiële zij-instromers en studiekiezers enthousiast maken voor een baan in het basis- en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Dat is het doel van de nieuwe campagne ‘Werken met de Toekomst’.
Staatssecretaris Mariëlle Paul: “Werken in het onderwijs is werken met én voor de toekomst van Nederland. Het is werken aan de ontwikkeling van leerlingen én die van jezelf. En werken in het onderwijs is ervoor zorgen dat kinderen met plezier naar school gaan en jij met een goed gevoel thuiskomt. Dankzij jou leren leerlingen en studenten elke dag iets nieuws. Het zó belangrijk dat dit verhaal wordt verteld. Ik hoop dat meer mensen gaan kiezen voor dit prachtige vak. Goed onderwijs valt of staat met goed opgeleide mensen voor de klas en in de school. Elke leerling en elke student verdient een goede leraar.”
Positief en realistisch
De campagne ‘Werken met de Toekomst’ richt zich op de betekenis van het werk, de ontwikkelmogelijkheden en het salaris. Dat blijken de zaken te zijn die potentiële zij-instromers, studiekiezers en onderwijsprofessionals het belangrijkst vinden. De campagne wil een positief en realistisch beeld schetsen over werken in het onderwijs. Het benadrukt dat het soms hard werken is, maar dat je wel dagelijks het verschil kunt maken voor leerlingen en studenten. Bovendien verdien je een serieus salaris. Als leraar verdien je gemiddeld bruto rond de 6.200 euro per maand. De campagne gaat ook in op het feit dat het onderwijs een hele veelzijdige sector is waarin je je als persoon volop kunt ontwikkelen: binnen je vak (bv naar specialist) of qua functie (van leraar tot intern begeleider en schooldirecteur). En je kunt switchen van vak of van school, van Montessori tot speciaal onderwijs.
De campagne is een nieuwe stap bij het tegengaan van de tekorten aan leraren, schoolleiders en ondersteuners in het onderwijs.
Gezamenlijke campagne
De meerjarige campagne ‘Werken met de Toekomst’ is tot stand gekomen samen met alle partners in het onderwijs en met de onderwijsregio’s. In die onderwijsregio’s werken schoolbesturen, leraren, lerarenopleidingen en partners als gemeenten en UWV samen bij het bestrijden van het lerarentekort, onder andere bij het begeleiden van zij-instromers. Het eerste deel van de campagne is vooral gericht op potentiële zij-instromers, later dit jaar komt de focus op studiekiezers. De campagne bestaat onder andere uit digitale abri’s, online video’s en radiospotjes. Vanaf nu is ook de website werkeninhetonderwijs.nl online.