GP Kees Winkelman 7117 LR 1600

Nieuws

Nieuwe regionale arbeidsmarktanalyses beschikbaar

woensdag 12 maart 2025 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

Hoe ontwikkelt de werkgelegenheid voor leraren en directeuren zich? Hoe groot is het voorspelde tekort in uw regio de komende jaren? En in welk vak worden de grootste lerarentekorten verwacht? Op basis van data van Centerdata van december 2024 hebben we nieuwe regionale arbeidsmarktanalyses toegevoegd aan Regio in beeld op onze website.

Werkgelegenheid
Naar verwachting daalt de werkgelegenheid voor leraren en directeuren in het voortgezet onderwijs  tussen 2024 en 2029 met 3,6 procent. Dit komt vooral door de dalende leerlingaantallen. Vooral in de regio’s Twente, Drenthe/Overijssel, Friesland en de Achterhoek daalt de werkgelegenheid sterk. Daarentegen zal de werkgelegenheid in de regio’s Gooi en Vechtstreek, Almere, FoodValley en Haaglanden de komende jaren naar verwachting juist stijgen.

Onvervulde vraag
Ondanks de dalende werkgelegenheid in Nederland wordt in veel regio’s wel een tekort aan leraren verwacht. Het tekort ontstaat door onder andere de uitstroom van (oudere) leraren en een beperkte instroom in de sector. Landelijk wordt een tekort van 2.880 fte in 2029 verwacht. Met name in de regio’s Noord-Holland en stad Amsterdam worden grote tekorten verwacht.

Om tekorten in perspectief te plaatsen, is het ook wenselijk te kijken naar de onvervulde vraag ten opzichte van de werkgelegenheid. Dan zien we dat dat landelijk naar verwachting 4,7 procent van de werkgelegenheid in 2029 niet vervult kan worden. De relatieve onvervulde vraag in Zaanstreek/Waterland zal naar verwachting het grootst zijn, namelijk 7,6 procent in 2029. In regio Midden-Limburg ligt de relatieve onvervulde werkgelegenheid met 3,1 procent het laagst.

Niet elk vak krijgt te maken met een tekort aan leraren. Landelijk zullen de grootste tekorten in absolute zin worden verwacht voor de vakken Nederlands, wiskunde, Frans, Duits, Frans, natuurkunde en scheikunde.

Bevoegd gegeven lessen
Vanwege het lerarentekort is er niet altijd een bevoegde leraar beschikbaar. Wanneer het niet mogelijk is om een bevoegde leraar voor de klas te zetten, kan het zijn dat er lessen worden gegeven door iemand zonder de juiste bevoegdheid. Als de persoon die voor de klas staat onbevoegd is, kan het zijn dat deze wel benoembaar is op grond van een uitzonderingspositie, bijvoorbeeld onderbevoegd, zij-instomer of omscholer die de opleiding nog niet heeft afgerond. Landelijk wordt 86 procent van de lessen gegeven door een bevoegde leraar.

Inzicht op bestuurs-, school- of vestigingsniveau?
Wilt u ook inzicht in de personeelsontwikkeling op bestuurs-, school-, vestigings- of teamniveau voor de komende jaren? Ga dan aan de slag met het Scenariomodel-VO. Dit instrument zet leerlingenprognoses op basis van cijfers van DUO, het CBS en het Planbureau voor de leefomgeving af tegen uw geanonimiseerde personeelsgegevens. Zo wordt per vak en/of functie duidelijk of er in de toekomst sprake zal zijn van over- of ondercapaciteit. Ook is het mogelijk dat scholen gezamenlijk en/of op regionaal niveau een strategische personeelsplanning maken.
Heeft u behoefte aan (kosteloze) ondersteuning bij het gebruik van het Scenariomodel-VO? Onze adviseurs helpen u graag: scenariomodelvo@caop.nl. Of meld u aan voor de online demo op 13 maart.