De verdeling van de functiemix is in 2023 ten opzichte van 2018 in lichte mate veranderd. Over de gehele periode zien we een lichte stijging (1,3 procentpunt) van het aandeel LB-docenten, een vrijwel even grote stijging (1,5 procentpunt) van het aandeel LC-docenten en een daling (-3,0 procentpunt) in het aandeel LD-docenten. Dit blijkt uit een rapportage die Voion in opdracht van de sociale partners heeft opgesteld.
Tegen de achtergrond van oplopende lerarentekorten heeft de minister in 2008 met de sociale partners in het onderwijs in het akkoord Convenant Leerkracht van Nederland afspraken gemaakt over het versterken van de functiemix. Doel hiervan was om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door de diversiteit in functies en de doorgroeimogelijkheden voor leraren te vergroten. Om de sector en het beroep van leerkracht aantrekkelijk te houden zijn afspraken gemaakt over streefpercentages voor het aantal LC- en LD-functies.
Maatwerkafspraken
Op 54 procent van de scholen zijn maatwerkafspraken gemaakt over te halen percentages omdat de streefpercentages financieel niet haalbaar waren. Op deze scholen verschillen de ontwikkelingen in de functiemix tussen 2018 en 2023 enigszins ten opzichte van de scholen zonder maatwerkafspraken. Zo is de stijging van het aandeel LB-docenten sterker in de groep mét maatwerkafspraken. En is de stijging van het aandeel LC-docenten sterker in de groep zónder maatwerkafspraken. Dit geldt voor beide uitsluitend voor de scholen buiten de Randstad.
Schooltypen
Er bestaan verschillen in de ontwikkeling van de functiemix tussen schooltypen. De brede scholengemeenschappen volgen globaal de landelijke trend. Op vmbo-t-scholen is het aandeel LB-docenten het sterkst gestegen en het aandeel LD-docenten het sterkst gedaald van alle schooltypen Het praktijkonderwijs laat een daling van het aandeel LB zien, het aandeel LC stijgt daar juist het sterkst van alle schooltypen en het aandeel LD daalt het minst van alle schooltypen. Hierdoor is de functiemix in 2023 in het pro meer op het niveau gekomen van de sector als geheel.
Regio
Tussen 2018 en 2023 is het verschil in functiemix tussen Randstad en niet-randstadscholen groter geworden. Op scholen buiten de Randstad is het aandeel LB gestegen met 2,4 procentpunt, terwijl dat op scholen in de Randstad vrijwel onveranderd is gebleven. Tegelijkertijd is het aandeel LD buiten de Randstad sterker gedaald (4,2 procentpunt) dan in de Randstad (1,7 procentpunt).
Lees de volledige rapportage >>