Een jaar geleden heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een challenge uitgeschreven om meer scholieren te enthousiasmeren voor een baan in de onderwijssector. Drie winnaars zijn aan de slag gegaan met het uitvoeren van een pilot in 2024. Zij hebben ingezet op het werven van studenten voor lerarenopleidingen door middel van een VR-bril en escaperoom, het planten van een zaadje bij scholieren over het leraar worden, en het docenten bewust maken van de ambassadeursrol die zij kunnen vervullen om hun eigen leerlingen te enthousiasmeren voor een carrière in het onderwijs.
De drie winnaars waren de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), Proefwerk (voorheen Studenten Helpen Scholieren) en ECHT Onderwijs. Zij maakten aanspraak op een deel van het totale budget van €100.000,- en zijn aan de slag gegaan met het uitvoeren van een pilot in 2024.
Teachers experience on tour! - HAN
De HAN heeft ingezet op een nieuwe manier van studenten werven. De Teachers Experience On Tour ging langs bij 10 vo-scholen in de regio Arnhem-Nijmegen om voorlichting te geven over het beroep van leraar. De voorlichting bestond uit de inzet van Virtual Reality (VR), een Escaperoom en peer-to-peer voorlichting. Door deze nieuwe manier konden scholieren het beroep van leraar écht ervaren. De voorlichting werd gegeven door studenten van de lerarenopleidingen van de HAN. Zij kregen daarvoor betaald. De scholen die mee deden waren heel enthousiast over het concept. Het werkt goed om studenten in te zetten in de voorlichting. Zij staan dichtbij de scholieren en scholieren kunnen zich herkennen in jongeren die net iets ouder zijn dan zij. 38 procent van de scholieren die mee deden is een beetje of heel enthousiast geworden over het beroep leraar. De HAN ziet mogelijkheden voor onderwijsregio’s om deze manier van voorlichting op te pakken. Het idee is makkelijk te exporteren en op te schalen. De HAN staat er voor open om daarvoor hun plannen en expertise te delen met andere geïnteresseerden.
Lees meer op de website van HAN >>
Rotterdams Next Role Model - ECHT Onderwijs
ECHT Onderwijs heeft zich gericht op het enthousiasmeren van 3e-klassers van havo en vwo en 4e-klassers van vwo op het Montfort College in Rotterdam voor het leraarschap. Het doel was om hen onder andere via hun eigen docenten in te laten zien dat het leraarschap juist een beroep is dat ondernemerschap, vrijheid, afwisseling en maatschappelijke waarde biedt. Zaken die veel jongeren zoeken in hun studie en carrière. ECHT heeft met een programma bewustwording vergroot onder docenten om een ambassadeur te zijn van hun eigen vak richting leerlingen, onder andere via een workshop. Het tweede deel van het programma was bedoeld om leerlingen te inspireren over de levenslange impact van het leraarschap en het zijn van een rolmodel voor je omgeving. Ongeveer 100 leerlingen deden daar aan mee. De resultaten zijn gemeten. Bijna 80% van de leerlingen had van tevoren nog nooit nagedacht over leraar worden. Waar eerst 11% ‘niet negatief’ reageerde op de vraag ‘Zou je ooit overwegen om leraar te worden’, groeide dit na het programma naar 23%. 20% geeft aan door het programma anders te kijken naar hun profielkeuze of vervolgstudie. Nog geen massale, volmondige ‘ja’ op leraar worden, maar volgens ECHT zijn er wel zaadjes geplant. Tot slot blijkt volgens ECHT uit de pilot dat docenten echt een rol kunnen spelen door een ambassadeur te zijn van hun vak richting leerlingen, maar zich wel bewust moeten zijn van die rol. Dat vraagt een actieve inzet van de school. Maar hier zit wel potentie. Het mooiste zou zijn als dit onderdeel wordt van Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) programma’s, aldus ECHT.
Bekijk de aftermovie van Rotterdam's Next Role Model via YouTube>>
TalenTjaar - Proefwerk (voorheen Studenten helpen scholieren)
Proefwerk is aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een talentjaar voor jongeren die net hun examens hebben afgerond en interesse hebben in het onderwijs, maar het nog niet zeker weten. Omdat het om een pilot ging, hebben zij dit met twee jongeren getest. Het idee van het tussenjaar is dat de deelnemer de kans krijgt om een moderne vreemde taal te leren, te werken als onderwijsassistent bij een talendocent in het voortgezet onderwijs én op reis te gaan naar een land van de gekozen moderne vreemde taal. In de pilot heeft Proefwerk zich gericht op de talen Frans en Duits. De deelnemers kregen ook de opdracht om eigen lesmateriaal te ontwikkelen. Helaas bleek het TalenTjaar niet op te schalen en zelfstandig uit te voeren. Uit de pilot bleek dat scholen het een te groot risico om iemand van 17 á 18 jaar oud een jaar in dienst te nemen en te begeleiden, terwijl diegene na dat jaar nog moeten beginnen aan de lerarenopleiding. Proefwerk richt zich daarom nu vooral op studenten enthousiasmeren voor het onderwijs. Deze doelgroep is iets ouder en kiest meer bewust voor een (bij)baan in het onderwijs. Daarnaast is de organisatie Utrecht Leert wel begonnen met een spin-off van het TalenTjaar, maar dan voor het po: de Onderwijs Challenge.
Bron: aanpaklerarentekort.nl