Hoe mensen omgaan met verlies is erg persoonlijk; er is niet één ‘goede’ manier van rouwen. Het rouwmodel waarin iemand (vijf) fasen doorloopt in een (vaste) volgorde is dan ook achterhaald. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat rouwen nu veeleer gezien wordt als een slinger tussen enerzijds verliesgedrag en anderzijds herstelgedrag waarbij het dagelijkse leven weer wordt opgepakt. Als leidinggevende moet u begrip hebben voor deze slingerbeweging tussen wisselende gevoelens en in gesprek zijn met uw rouwende medewerker om adequate ondersteuning te kunnen bieden.
Leidinggevenden en collega’s spelen een belangrijke rol bij de duurzame inzetbaarheid van een rouwende medewerker. Het bespreekbaar maken van de situatie is voor een medewerker in rouw vaak emotioneel beladen en moeilijk. Ook als de relatie met de leidinggevende al jaren bestaat. Het aangeven dat het werk tijdelijk niet lukt, kan voor medewerkers extra lastig zijn, vooral omdat rouw vaak nauw verbonden is met gevoelens van kwetsbaarheid. Daarom is het voeren van een open gesprek van groot belang. Een goed gesprek met een positieve insteek kan u en uw medewerker veel opleveren. Door mee te denken en uw medewerker te faciliteren bij het zoeken naar oplossingen helpt u om iemands mogelijkheden goed af te stemmen op de eisen van het werk.
Langdurige ondersteuning
Rouw kan maanden aanhouden, waardoor u als leidinggevende op lange termijn betrokken moeten blijven. Regelmatige check-ins kunnen helpen om eventuele nieuwe behoeften te signaleren en tijdig in te spelen op de situatie. Werknemers die zich gesteund voelen, herstellen eerder en zijn sneller weer (helemaal) inzetbaar.
Maak gebruik van hulpmiddelen
Om leidinggevenden handvatten te bieden bij rouw en werk, hebben wij een kennisdossier over rouw opgesteld. Dit dossier bevat achtergrondinformatie over rouw, de gevolgen voor het werk en praktische tips om met de situatie om te gaan. Ook verwijzen wij naar handreikingen en externe bronnen die kunnen helpen bij het bieden van passende ondersteuning aan uw medewerkers. Een belangrijk hulpmiddel is de Gesprekswijzer bij ingrijpende levensgebeurtenissen. Deze gesprekswijzer helpt u om op een gestructureerde manier het gesprek aan te gaan, waarbij ruimte is voor zowel emotionele als praktische aspecten.