OCW organiseerde eind vorig jaar de Challange Lerarentekort waarbij zij op zoek zijn naar oplossingen om meer scholieren enthousiast te maken voor een baan in het onderwijs. In de Challenge Lerarentekort kon iedereen met een goed idee dit inzenden. Uit de inzendingen zijn drie winnaars geselecteerd!
Van talentvolle leerlingen scouten als sidekicks voor docenten en het puberbrein prikkelen om met gesprekstarters het gat tussen docenten en leerlingen te verkleinen, tot het inzetten van virtual reality om leerlingen zich voor te laten stellen hoe het is om voor de klas te staan. Allerlei mooie ideeën kwamen voorbij. Hieruit zijn de ideeën met de meeste potentie geselecteerd en deze acht partijen waren op het ministerie te gast om hun oplossing te pitchen. Zij deden dit voor een jury bestaande uit onder andere een decaan/docent, een rector en leerlingen.
De jury heeft de volgende drie winnaars geselecteerd:
Uit onderzoek blijkt dat laagdrempelig kunnen proberen en ervaren van (aspecten van) het docentschap ervoor zorgt dat meer leerlingen kiezen voor het vak. Deze drie winnaars haken daar goed op in.