Het is belangrijk om nu en in de toekomst voldoende en goed gekwalificeerd onderwijspersoneel te hebben. Daarom moet er voldoende in- en doorstroom naar lerarenopleidingen zijn, én voldoende uitstroom van de lerarenopleiding de onderwijssector in. Via dit dossier vindt u informatie over de in- en uitstroom van de lerarenopleidingen. Om te ondersteunen bij te maken keuzes, zijn er verschillende onderzoeken en analyses over lerarenopleidingen beschikbaar (zie het tabblad onderzoeken). Via het tabblad Inspiratie vindt u enkele praktijkverhalen o.a. om u te inspireren ten aanzien van het verhogen van de instroom.
De Rode Loper en Cosmicus begeleiden hoogopgeleide statushouders met onderwijservaring naar een baan als docent in Den Haag.
Opleidingsschool Noord-Limburg ontwikkelde Voor de klas ermee!, een programma om leerlingen van voorexamenklassen van het vo te enthousiasmeren voor het docentenvak.
De schoolbesturen en lerarenopleidingen in het platform Opleidingsschool RPO Rijnmond werken hecht samen in de aanpak van het lerarentekort.
Zij-instromers zich serieus oriënteren op werken in het voortgezet onderwijs met de cursus Zin in lesgeven. Luister ook naar de podcasts Zin in lesgeven.
Annemiek Beersma van Hogeschool Windesheim vertelt waaraan goede trajecten voor zij-instromers moeten voldoen.
Betreft: Onderzoek naar de ontwikkeling van de arbeidsmarktpositie van afgestudeerden van de lerarenopleidingen en naar de begeleiding van pas afgestudeerde leraren en zij-instromers in het beroep. In opdracht van: ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Centerdata en MOOZ, december 2023.
Betreft: Onderzoek naar uitstroom vanuit het voortgezet onderwijs naar pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: ResearchNed, mei 2022.
Rapport over maatregelen voor het verminderen van studieuitval en verhogen van studiesucces bij lerarenopleidingen in het hoger beroepsonderwijs (hbo). Uitgevoerd door: Berenschot Groep B.V. In opdracht van: Ministerie van OCW, oktober 2021.
Onderzoek naar de huidige praktijk van SO&P-partnerschappen en de ervaren meerwaarde van Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P). In opdracht van Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: ECBO, juli 2021.
Een uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Velon Vereniging Lerarenopleiders Nederland, november 2020.
Met het onderzoek ‘Routes naar het leraarschap’ brengt de Inspectie van het Onderwijs de risico’s in het stelsel van routes naar het leraarschap in kaart. Inspectie van het Onderwijs, maart 2020.
Een onderzoek naar de vergroting van de instroom in de eerstegraads lerarenopleiding bij de bètavakken wiskunde, informatica, natuurkunde en scheikunde. Door Universiteit Leiden, TU Delft, University of Groningen Faculty of Science and Engineering. 2020
Resultaten van een vignetten- en motievenonderzoek onder havisten, vwo'ers en mbo-4 studenten
In dit onderzoek van Regioplan (i.o.v. de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs) is een analyse gemaakt van de ontwikkelingen aan de lerarenopleidingen tussen 2013 en 2016 (december 2017)
Een overzichtsstudie met als doel een beeld te geven van de kenmerken, onderzoeksprocessen en beoogde en behaalde opbrengsten van praktijkonderzoek in Academische Opleidingsscholen.
Ulo's volop in beweging
Systeembrede analyse
Voorlopige effecten van hbo-masteropleidingen op leraren en hun omgeving vastgesteld
Onderzoek naar de aansluiting tussen de vraag van vo-scholen en het aanbod aan masteropleidingen