GP Kees Winkelman 6329 2 LR 1600

In-, door- en uitstroom lerarenopleidingen

Inleiding

Het is belangrijk om nu en in de toekomst voldoende en goed gekwalificeerd onderwijspersoneel te hebben. Daarom moet er voldoende in- en doorstroom naar lerarenopleidingen zijn, én voldoende uitstroom van de lerarenopleiding de onderwijssector in. Via dit dossier vindt u informatie over de in- en uitstroom van de lerarenopleidingen. Om te ondersteunen bij te maken keuzes, zijn er verschillende onderzoeken en analyses over lerarenopleidingen beschikbaar (zie het tabblad onderzoeken). Via het tabblad Inspiratie vindt u enkele praktijkverhalen o.a. om u te inspireren ten aanzien van het verhogen van de instroom. 

Statistieken over de lerarenopleidingen

Inspiratie

  • Wereldburgers voor de klas

    De Rode Loper en Cosmicus begeleiden hoogopgeleide statushouders met onderwijservaring naar een baan als docent in Den Haag.

  • Samen enthousiasmeren

    Opleidingsschool Noord-Limburg ontwikkelde Voor de klas ermee!, een programma om leerlingen van voorexamenklassen van het vo te enthousiasmeren voor het docentenvak.

  • Samenwerking Opleidingsschool RPO Rijnmond

    De schoolbesturen en lerarenopleidingen in het platform Opleidingsschool RPO Rijnmond werken hecht samen in de aanpak van het lerarentekort.

  • Zin in lesgeven

    Zij-instromers zich serieus oriënteren op werken in het voortgezet onderwijs met de cursus Zin in lesgeven. Luister ook naar de podcasts Zin in lesgeven.

  • Kiezen voor zij-instromers is een principiële keuze

    Annemiek Beersma van Hogeschool Windesheim vertelt waaraan goede trajecten voor zij-instromers moeten voldoen.

Onderzoeken