De Normaalste Zaak heeft een onderwijsgids gemaakt voor schoolbesturen. De OnderwijsGIDS – Onderweg naar inclusief werkgeverschap in het onderwijs biedt handvatten om aan een inclusieve werkvloer te werken.
De Gespreksleidraad Anders organiseren in het voortgezet onderwijs biedt scholen handvatten bij het doorlopen van het proces om het onderwijs anders te organiseren.
Een overzichtelijk handboek met praktische instrumenten en tips voor leraren door leraren om het onderwijs te verbeteren.
Handige informatie en tools voor zowel de hybride professional als de werkgever. Met de visietool voor werkgevers kunt u als (onderwijs)werkgever uw visie op hybride professionals bepalen.
Hoe vertaalt u de cao-afspraak over werkdrukvermindering, lestaakreductie en ontwikkeltijd naar de onderwijspraktijk? Welke ruimte is er en welke gevolgen kan deze cao-afspraak hebben voor de eigen organisatie?
Deze leidraad is gepubliceerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en ondersteunt scholen in het voortgezet onderwijs om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen.
Slechts 6 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs is ‘van kleur’, tegenover 11 procent van de hele beroepsbevolking. Op de tweedegraadslerarenopleidingen zijn studenten van kleur niet ondervertegenwoordigd. Ergens loopt het spaak. Dit artikel is gepubliceerd in het Onderwijsblad en op de website van de Aob.
Het college van bestuur van Hogeschool Leiden deed in het voorjaar van 2020 onderzoek naar de inclusiebeleving onder medewerkers binnen de hogeschool. Hoe is het nu met diversiteit en inclusie binnen de hogeschool en welke vervolgstappen zijn er sindsdien genomen?
Het Carmel College Salland deed begin dit jaar mee aan de pilot Werkbalans. Annemiek Hietkamp en Suzanne von der Dunk vertellen hun ervaringen. ''Wij hebben ervaren dat we zo op een snelle en eenvoudige manier werken aan een betere verdeling van de taken en meer verbinding in het team.''
Het dreigende lerarentekort zorgde ervoor dat tien scholen in de Bollenstreek de koppen bij elkaar staken en een ‘onderzoekend leernetwerk’ bedachten, Artikel VO-magazine, juni 2023
Een interview met Arend Smit van het Keizer Karel College, Mark Langerwerf van UniC en Mellouki Cadat-Lampe van Movisie over factoren voor succesvol diversiteitsbeleid.
In de zoektocht naar een oplossing van het lerarentekort denken schoolbesturen in Drenthe en Groningen inclusief door medewerkers met een arbeidsbeperking aan te nemen.
Schoolbestuurders, docenten, studenten en stagiaires van verschillende scholen in Friesland leren in bovenschoolse leerateliers met en van elkaars onderwijsvernieuwingen.
Het Regius College heeft voor de besteding van de convenantsmiddelen ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ gekozen voor een bijzondere oplossing: het inrichten van twee leerlingenbalies en een structuurklas.
De Gelderse Onderwijsgroep Quadraam heeft besloten om het bedrag uit het convenant ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ beleidsrijk door te sluizen naar de scholen om zo met incidentele middelen een structureel resultaat te behalen.
In deze podcast gaat Tjip de Jong op bezoek bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML) om te leren over een succesvol tweejarig traineeprogramma in de regio.
In het convenant ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ zijn tijdelijke middelen beschikbaar gesteld aan scholen voor maatregelen tegen tekorten en werkdruk.
Meta Schoenmaker vertelt over het samenwerken om gezamenlijk lerarentekorten en -overschotten en andere arbeidsmarktvraagstukken aan te pakken.
CS Walcheren (CSW) heeft door de pilot 'kwalitatieve formatie' op een andere manier gekeken naar personeelsplanning door al aan het begin van het schooljaar meer leraren aan te nemen.
Van onveilige sfeer naar hechte werkgemeenschap bij de Haemstede-Barger mavo uit Heemstede.
Op het Lumion College in Amsterdam is het gepersonaliseerd leren tot in de haarvaten doorgevoerd
Artikel magazine Direct
Artikel Van12tot18
Jan Osinga, de rector van de brede Christelijke Scholengemeenschap (CSG) Bogerman, vindt het hoog tijd om vernieuwing in het onderwijs door te voeren.
Onze leerlingen groeien van het feit dat ze 100% vrijheid en vertrouwen krijgen
“Leerlingen zijn actiever en gemotiveerder”
In de catalogus komen voorbeelden aan bod van scholen die het onderwijs anders hebben ingericht.
Achterhoek VO, het bestuur van 12 middelbare scholen in de Achterhoek, is al een aantal jaren voortvarend met de invulling van deze banen aan de slag.
Hoe leert een leerling en hoe kan het onderwijs daar het beste op aansluiten? Deze vraag staat centraal in het leeratelier dat OMO oprichtte samen met andere onderwijsorganisaties.
Op OSG West-Friesland in Hoorn is een personeelsplatform opgericht. Het platform bespreekt onderwijskundige zaken die alle leerlingen aangaan.
Betreft: resultaten van twee enquêtes naar toenemende werkdruk voor leraren in het vmbo en praktijkonderwijs als gevolg van zij-instroom van leerlingen. Uitgevoerd door: Stichting Platforms vmbo (november 2024) en de Sectorraad Praktijkonderwijs (oktober 2024).
Betreft: Inventarisatie naar hoe onderwijstijd in de praktijk wordt ingevuld. In opdracht van: ministerie van OCW. Uitgevoerd door: ReasearchNed, september 2024.
Betreft: Advies Onderwijsraad: Overheid, leraren, schoolleiders en bestuurders moeten meer werk maken van zeggenschap van leraren. Uitgave: Onderwijsraad, oktober 2024.
Betreft: Kamerbrief en voortgangsrapportage over de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs door scholen. Uitgave: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, november 2023.
Inzichten uit een podcastreeks over de vraag hoe meer ontwikkeltijd voor leerkrachten gecreëerd kan worden. Uitgevoerd door Ina Cijvat en Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam. Juni 2023.
Betreft: Kamerbrief en voortgangsrapportage over de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs door scholen Uitgave: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, juni 2023.
Een verkennend onderzoek naar de effecten voor het onderwijspersoneel in het voortgezet onderwijs. Door: Voion, mei 2023.
Een inventarisatie van de verschillende vormen van anders organiseren en de gevolgen ervan voor onderwijsmedewerkers. Voion, februari 2023.
Kamerbrief en voortgangsrapportage over de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs door scholen. Ministerie van OCW, november 2022
Onderzoek naar de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs door scholen. Uitgave: Ministerie van OCW, april 2022.
Tweede meting naar de feitelijke besteding van de convenantsmiddelen 'Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting'. Voion, januari 2022.
Eerste voortgangsrapportage over het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Door: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, oktober 2021.
Een terugblikkende analyse op basis van bestaande beleidsevaluaties. In opdracht van: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Uitgevoerd door: ResearchNed/SEO Economisch onderzoek, mei 2021.
Onderzoek naar de maatregelen die met de middelen uit het convenant 'Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting' zijn uitgevoerd of nog in planvorming of uitvoering zijn. Uitgevoerd door Voion in opdracht van de cao-tafel vo, april 2021.
Onderzoek naar het proces van het al dan niet komen tot samenwerking bij bestuurders in het voortgezet onderwijs. Auteur: drs. Doetina van Kelle MBA, december 2020.
Een onderzoek naar het realiseren van complexe vernieuwingen in het scholenveld. Uitgevoerd door Open Universiteit, oktober 2020.
Proefschrift van Benjamin van der Hilst over hoe de schoolleider kan sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier, december 2019.
Infographic over de ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs als gevolg van de Coronacrisis met betrekking tot de factor arbeid. (Voion, juni 2020)
Een onderzoek naar de aanpak van arbeidsmarkttekorten in andere sectoren en de organisatie van het sociaal domein in andere landen door Andersson Elffers Felix (AEF) in opdracht van het Onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg & Welzijn (AZW), april 2020.
Verkenning naar het anders organiseren van onderwijs en de impact op het personeel.