De coronapandemie heeft ertoe geleid dat het aanbieden van regulier onderwijs een tijdlang niet mogelijk was. Schoolbestuurders en directeuren hebben in korte tijd samen met hun docententeams onderwijs op afstand mogelijk gemaakt en gefaciliteerd. De focus kwam te liggen op het primaire proces: lessen door laten gaan voor de leerlingen. Ondanks dat de pandemie inmiddels voorbij is, is het geen verzekering dat onderwijs op afstand iets van het verleden is. Onderwijs op afstand kan ook onderdeel vormen van het reguliere onderwijsproces. Welke vraagstukken zijn er in dat geval belangrijk voor bestuurders, HRM en directies in de aansturing van de docententeams? Onderstaand komt een aantal aspecten aan de orde met vragen die hierbij horen en we eindigen met een opsomming van websites waar u meer informatie kunt vinden over het aanbod van verschillende partijen op het gebied van onderwijs op afstand.
Leestip: Ontwikkelingen in online lesgeven en formatief handelen volgen elkaar in rap tempo op. Wat leren we hiervan? Gooise schoolleiders starten met ondersteuning van Schoolinfo een onderzoek: Hoe biedt de digitale ontwikkeling kansen voor het anders inrichten van ons onderwijs en het borgen/verduurzamen van ontwikkeling (ook als de scholen fysiek weer open kunnen)? Bekijk de rapportage De praktijk van online leren in het Gooi - augustus 2020.
Werken binnen een digitale omgeving is werken met uitdagingen. In een uitzonderlijke situatie waarin op locatielesgeven niet mogelijk is, moeten alle deelnemers op afstand het onderwijs volgen en begeleiden.
Vaksecties zijn belangrijk in de ontwikkeling van de lesstof voor hun eigen vak.
Ons onderwijs is ingericht op sociale interactie, samenwerkend leren en ervaren van successen tijdens het leerproces.
Naast het verzorgen van lessen hebben scholen ook een maatschappelijke opdracht. Vaak zijn deze in het primaire proces verankerd. Denk maar aan studie- en loopbaankeuze, passend onderwijs en de zorg aan zorgleerlingen.
De afgelopen jaren hebben scholen al geëxperimenteerd met het verzorgen van lessen op afstand. Daarbij is gebleken dat drie factoren in balans dienen te zijn, namelijk:
Verschillende methodieken zijn toegepast om onderwijs op afstand mogelijk te maken met behulp van ict. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van online leeromgevingen, videoconferencing, videolessen, virtual classrooms, of een webchair.
Kennisnet
Kennisnet bundelt nu de verschillende initiatieven om leren op afstand mogelijk te maken voor het vo op www.vo.lesopafstand.nl. In het stappenplan voor het vo staat kort omschreven welke stappen doorlopen moeten worden:
Stap 1: Zijn de randvoorwaarden op orde?
Stap 2: Plan het onderwijs
Stap 3: Richt ICT mogelijkheden in om samen te werken en te leren
Stap 4: Volg de ontwikkelingen, landelijk en op school, en stel bij waar nodig
Lees het stappenplan op www.vo.lesopafstand.nl. Dit stappenplan wordt regelmatig bijgesteld.
Leraar 24
Leraar 24 biedt actuele informatie over het onderwijs op afstand. Op Leraar24 vind je ook tips over hoe je een videoles opzet. Ervaringsdeskundigen vertellen over de mogelijkheden en werkwijze van videolessen. Bovendien kun je op leraar24 ook voorbeelden vinden van videolessen, zoals:
Lees ook de tips en tools voor onderwijs op afstand.
Leraar.nl
Op leraar.nl vindt u inspirerende voorbeelden over hoe andere scholen omgaan met onderwijs op afstand.
Open Universiteit
De Open Universiteit wil graag docenten van andere onderwijsinstellingen helpen bij het online brengen van hun onderwijs. Daartoe lanceert zij de webpagina Digitale Didactiek - Open Universiteit over online didactiek.
Innovatieimpuls in Onderwijs: Videolessen
Videolessen was een van de vijf experimenten van de Innovatieimpuls in Onderwijs tussen 2009-2016. Docenten ontwerpen het onderwijs met behulp van videolessen zelf samen met hun collega’s van andere scholen. Met het ontwikkelen van de Videolessen wilde men met de inzet van nieuwe technologie beter onderwijs geven en gelijktijdig leraren professionaliseren. Lees meer Innovatieimpuls: videolessen
Project Urway
Het Nederlandse project Urway was een vorm van tijds- en plaatsonafhankelijk gepersonaliseerd leren gebaseerd op het Engelse Notschool.net project. Het project is in 2010 stopgezet omdat het organisatorisch en financieel niet haalbaar was. Wel heeft het een aantal bruikbare tips opgeleverd:
Lees het artikel op de site van NRO.
Edualdo
Voor leraren is Edualdo.nl de plek waar zij elkaar online kunnen ontmoeten en vragen en antwoorden met elkaar kunnen delen over thema’s zoals afstandsonderwijs, examinering, toetsing, digitale didactiek, coaching en mentoraat.