De Nederlandse samenleving wordt steeds diverser en dat is ook te zien in de klas: leerling populaties veranderen en kennen steeds meer verschillende soorten achtergronden. Ook worden thema’s als diversiteit en inclusie steeds belangrijker in de maatschappij. Het besef groeit dat aandacht voor diversiteit en inclusie in personeelsbeleid kan leiden tot meer tevreden medewerkers (en daarmee beter behoud) en betere leerresultaten. Voion wil via praktijkverhalen en een stappenplan scholen in het voortgezet onderwijs inspireren en handvatten geven om stappen te zetten naar een meer diverse en inclusieve onderwijsarbeidsmarkt.
Wat levert diversiteit op?
Een meer divers personeelsbestand kan maatschappelijke winst opleveren:
In dit dossier vindt u informatie en inspiratie op het gebied van diversiteit en inclusie in het voortgezet onderwijs:
Zie ook: Werknemers met een arbeidsbeperking
Deze checklist biedt HR-medewerkers binnen scholen in het voortgezet onderwijs handvatten om vacatureteksten zo te formuleren om te komen tot een meer divers en inclusief personeelsbestand.
De Normaalste Zaak heeft een onderwijsgids gemaakt voor schoolbesturen. De OnderwijsGIDS – Onderweg naar inclusief werkgeverschap in het onderwijs biedt handvatten om aan een inclusieve werkvloer te werken.
Op basis van interviews met vijf middelbare scholen en vier organisaties buiten het onderwijs zijn 8 belangrijke stappen voor een meer divers en inclusief personeelsbeleid voor onderwijspersoneel geformuleerd.
De Koerskaart 'Gelijke kansen op het werk' is een instrument waarmee u binnen een team het gesprek over diversiteit & inclusie aangaat en ook daadwerkelijk met elkaar maatregelen afspreekt om kansenongelijkheid te verminderen en kansengelijkheid te vergroten.
Deze meetladder is een instrument voor onderwijsprofessionals en -teams die inzicht willen krijgen in de mate van inclusie op hun school. Het kan scholen helpen om het gesprek over diversiteit en inclusie (weer) aan te gaan en investeringen te doen om de school meer inclusief te maken.
Slechts 6 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs is ‘van kleur’, tegenover 11 procent van de hele beroepsbevolking. Op de tweedegraadslerarenopleidingen zijn studenten van kleur niet ondervertegenwoordigd. Ergens loopt het spaak. Dit artikel is gepubliceerd in het Onderwijsblad en op de website van de Aob.
Hoe kunnen scholen, juist in deze tijd van docententekorten, diversiteit vergroten? Didactief interviewde onderzoekers Oumaima El Ghoulbzouri en Yasamin Modhej.
Feray Sunguroglu is van Turks-Nederlandse afkomst en werkt als docent maatschappijleer op een middelbare school. Ze vindt het belangrijk dat er meer docenten van kleur gaan werken in het onderwijs.
In dit webinar gaat Lucelle Comvalius in gesprek met 4 tafelgasten over visie en strategieontwikkeling om een inclusieve werkomgeving te bevorderen, het uitdagen van onbewuste vooroordelen en de kracht van diverse rolmodellen.
Diversiteit staat hoog in het vaandel op het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College. Mohammed Abualkibash en Ramazan Kivrak staan er voor de klas. Zij komen – samen met Jacco Sloover, conrector van deze brede scholengemeenschap, aan het woord in deze podcast Zin in lesgeven over diversiteit.
Het college van bestuur van Hogeschool Leiden deed in het voorjaar van 2020 onderzoek naar de inclusiebeleving onder medewerkers binnen de hogeschool. Hoe is het nu met diversiteit en inclusie binnen de hogeschool en welke vervolgstappen zijn er sindsdien genomen?
Op het Comenius Dalton in Rotterdam is inclusie een belangrijk thema. Docenten en onderwijsondersteunend personeel van de school volgden daarom op 9 november onder leiding van prof. dr. Saniye Çelik, een inspiratiesessie over diversiteit en inclusie. ‘Diversiteit gaat om het besef dat iedereen iets toevoegt’.
Stichting BOOR biedt leerlingen uit het laatste jaar van het VSO of Praktijkonderwijs een leerwerkplek op hun eigen scholen. De Job Academie, verbonden aan stichting BOOR, begeleidt de leerlingen met de overgang van leerling naar werknemer.
Waar begin je als je inclusief werkgeverschap en diversiteit en inclusie meer handen en voeten wilt geven in school? In dit webinar wordt besproken hoe je inclusief denken en handelen een impuls kunt geven.
In 1911 werd 8 maart tot Internationale Vrouwendag uitgeroepen. Thema’s als empowerment, economische zelfstandigheid, vrouwelijk leiderschap en solidariteit onder vrouwen staan deze dag wereldwijd centraal. Onderwijs is de bepalende factor en vrouwelijke leiders in het onderwijs maken soms meer impact dan zij denken. Op deze dag delen we de verhalen van drie vrouwelijke inspirators in het voortgezet onderwijs.
Voorzitter van de VO-raad Henk Hagoort ging naar het Roelof van Echten College in Hoogeveen om te kijken en horen hoe zij invulling geven aan de banenafspraak.
Artikel en podcast over diversiteit en inclusie. In de podcast Diversiteit en inclusie van de VO-raad spreken Rens van den Boogaard en Ingrid de Bonth met Mireille Ollivieira. Het artikel is gepubliceerd in het VO-magazine, november 2022.
Een interview met Arend Smit van het Keizer Karel College, Mark Langerwerf van UniC en Mellouki Cadat-Lampe van Movisie over factoren voor succesvol diversiteitsbeleid.
Bewustwording is bij het streven naar diversiteit en inclusiviteit belangrijker dan cijfers. De cijfers zijn een eerste stap en zorgen dat je organisatie in beweging komt. In dit artikel vertellen het UMCG en het Munnikenheide College over hun aanpak van diversiteit en inclusiviteit.
Er is een grote groep door DUO bevoegd verklaarde docenten die het liefst vandaag nog voor de klas staat. Hoe kunnen zij hun oude beroep zo snel mogelijk uitoefenen?
Wat zijn de belangrijkste factoren voor een succesvol diversiteitsbeleid en wat kan het onderwijs hiervan leren? Voion onderzocht het bij diverse scholen en bij instanties buiten het onderwijs die al goed op weg zijn. We belichten dit keer Alliander en het Ir. Lely Lyceum.
In de zoektocht naar een oplossing van het lerarentekort denken schoolbesturen in Drenthe en Groningen inclusief door medewerkers met een arbeidsbeperking aan te nemen.
De maatschappij wordt steeds diverser, maar in het voortgezet onderwijs is diversiteit nog niet overal en in alle lagen doorgedrongen. De Kamer van Koophandel en het Kaj Munk College uit Hoofddorp vertellen over hun diversiteitsbeleid. Wat kunnen wij van hen leren?
Betreft: Inzicht in de leefsituatie van en opvattingen over lhbtiqa+ personen in Nederland. In opdracht van: ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Panteia, Movisie en Ipsos I&O, november 2024.
Betreft: onderzoek naar mogelijke verklaringen voor de ondervertegenwoordiging van onderwijsprofessionals van kleur, en naar de mogelijkheden om meer docenten van kleur aan te trekken en hun uitstroom te verminderen. Door: Voion, mei 2024.
Betreft: onderzoek naar de ervaringen van mensen van kleur die na mei 2020 zijn benoemd in leiderschapsposities in de (semi-)publieke sector. Door: Judi Mesman, Universiteit Leiden, april 2024.
Betreft: Dit onderzoek geeft inzicht in de manieren waarop middelbare scholen in Rotterdam aandacht besteden aan het brede onderwerp diversiteit en inclusie. In opdracht van: de gemeente Rotterdam. Uitgevoerd door: IDEM, augustus 2023.
Betreft: Onderzoek naar een nieuwe aanpak om organisaties te motiveren en ondersteunen in het ontwikkelen van wetenschappelijk onderbouwd diversiteitsbeleid. In opdracht van: Instituut Gak Uitgevoerd door: Universiteit Utrecht, september 2021.