Diversiteit en inclusie in de praktijk:
-
Het belang van diversiteit: leerlingen moeten zich kunnen herkennen in een docent
Feray Sunguroglu is van Turks-Nederlandse afkomst en werkt als docent maatschappijleer op een middelbare school. Ze vindt het belangrijk dat er meer docenten van kleur gaan werken in het onderwijs. “Docenten van kleur kunnen, vanwege hun eigen ervaring met culturele verschillen, vaak gemakkelijker in gesprek met leerlingen die culturele verschillen een plek moeten geven.”
-
Webinar Een inclusieve werkomgeving in het belang van personeel en leerlingen
In dit webinar gaat Lucelle Comvalius in gesprek met 4 tafelgasten over visie en strategieontwikkeling om een inclusieve werkomgeving te bevorderen, het uitdagen van onbewuste vooroordelen en de kracht van diverse rolmodellen.
-
Lerarentekorten terugdringen met wereldburgers voor de klas
Diversiteit staat hoog in het vaandel op het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College. Mohammed Abualkibash en Ramazan Kivrak staan er voor de klas. Zij komen – samen met Jacco Sloover, conrector van deze brede scholengemeenschap, aan het woord in deze podcast Zin in lesgeven over diversiteit.
-
Een inclusieve leergemeenschap creëren vanuit bewustwording en zelf-reflectief onderzoek
Het college van bestuur van Hogeschool Leiden deed in het voorjaar van 2020 onderzoek naar de inclusiebeleving onder medewerkers binnen de hogeschool. Hoe is het nu met diversiteit en inclusie binnen de hogeschool en welke vervolgstappen zijn er sindsdien genomen?
-
Diversiteit is van binnen, buiten de hokjes stappen
Op het Comenius Dalton in Rotterdam is inclusie een belangrijk thema. Docenten en onderwijsondersteunend personeel van de school volgden daarom op 9 november onder leiding van prof. dr. Saniye Çelik, een inspiratiesessie over diversiteit en inclusie. ‘Diversiteit gaat om het besef dat iedereen iets toevoegt’.
-
Leerlingen VSO en Praktijkonderwijs stichting BOOR aan het werk op eigen scholen
Stichting BOOR biedt leerlingen uit het laatste jaar van het VSO of Praktijkonderwijs een leerwerkplek op hun eigen scholen. De Job Academie, verbonden aan stichting BOOR, begeleidt de leerlingen met de overgang van leerling naar werknemer.
-
Terugkijken: Webinar diversiteit en inclusie in het personeelsbestand
Waar begin je als je inclusief werkgeverschap en diversiteit en inclusie meer handen en voeten wilt geven in school? In dit webinar wordt besproken hoe je inclusief denken en handelen een impuls kunt geven.
- Vrouwelijke leiders in het voortgezet onderwijs: Sterke rolmodellen, grote impact
Lees de verhalen van drie vrouwelijke inspirators in het voortgezet onderwijs >>
- “We hebben rolmodellen zoals Richard nodig”
Voorzitter van de VO-raad Henk Hagoort ging naar het Roelof van Echten College in Hoogeveen om te kijken en horen hoe zij invulling geven aan de banenafspraak.
Bekijk de video gemaakt door de VO-raad >>
- De Kamer van Koophandel en het Kaj Munk College
De Kamer van Koophandel (KVK) benadert diversiteit heel breed. “We hebben aandacht voor verschillende genders, arbeidsbeperkingen en culturele achtergronden, maar ook onzichtbare diversiteit zoals persoonstypes (introvert en extravert) en opleidingsniveau”, zegt Annemieke Visscher, adviseur KVK Inclusief. “De KVK is er namelijk voor álle ondernemers en met een divers team zijn we veel beter in staat om alle verschillende perspectieven te begrijpen en te bedienen.”
Lees meer over diversiteit en inclusie bij de Kamer van Koophandel en het Kaj Munk College >>
- Alliander én het Ir. Lely Lyceum
Hoe vullen Alliander, een energie-netwerkbedrijf met ongeveer 7.450 medewerkers, en het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam diversiteit in? Volgens Joy Lodarmasse, manager diversiteit en inclusie bij Alliander, is het belangrijk om duidelijk te maken waaróm je als organisatie staat voor meer diversiteit en inclusie. En rector-bestuurder Jeroen Rijlaarsdam van het Ir. Lely Lyceum zegt dat als je als school voor diversiteit kiest, je een duidelijk statement moet maken.
Lees het artikel over diversiteit en inclusie bij Alliander en het Ir. Lely Lyceum >>
- Universitair Medisch Centrum Groningen en het Munnikenheiden College
Bewustwording is bij het streven naar diversiteit en inclusiviteit belangrijker dan cijfers. De cijfers zijn een eerste stap en zorgen dat je organisatie in beweging komt. In dit artikel vertellen het UMCG en het Munnikenheide College over hun aanpak van diversiteit en inclusiviteit.
- Movisie, Unic en het Keizer Karel College
Een interview met Arend Smit van het Keizer Karel College, Mark Langerwerf van UniC en Mellouki Cadat-Lampe van Movisie over factoren voor succesvol diversiteitsbeleid.
- Samenwerkende scholen in Drenthe werken aan inclusie (op naar de 25.000 banen)
In de zoektocht naar een oplossing voor het lerarentekort denken achttien schoolbesturen in Drenthe en Groningen, verenigd in Noorderwijzer, inclusief. Ze zoeken medewerkers, zowel ondersteunend als onderwijzend, met een arbeidsbeperking. Om dat proces te bespoedigen start er vanaf september 2022 een projectleider inclusie voor de gezamenlijke Noorderwijzer-scholen. Lees verder >>
Boekentips: