Een van de doelstellingen van Voion is het versterken van het innovatief vermogen van het voortgezet onderwijs ten aanzien van de arbeidsmarkt en arbeidsverhoudingen. Organisaties moeten wendbaar en flexibel zijn om de ontwikkelingen en veranderingen op de arbeidsmarkt intern te kunnen opvangen. Dat is ook een van de conclusies van de Commissie Borstlap.
Met het in 2022 verschenen kwartiermakersadvies van Van de Bunt over de personeelstekorten in het onderwijs is de vraag om innovatieve en effectieve oplossingen in het voortgezet onderwijs alleen maar groter. Met het Innovatielab wil Voion op deze ontwikkelingen anticiperen door een waardevolle bijdrage te leveren aan urgente, arbeidsmarktvraagstukken in het voortgezet onderwijs.
Met behulp van onderzoek en kleinschalige pilots rondom o.a. baanzekerheid, het vergroten van arbeidsuren, anders organiseren, bovenbestuurlijke samenwerking en het behoud van onderwijspersoneel, draagt Voion bij aan de uitdagingen op de onderwijsarbeidsmarkt, waarin de wendbaarheid, flexibiliteit en professionaliteit van onderwijsorganisaties wordt gestimuleerd.
De pilots worden zo ingericht dat in een afgebakende periode (bij voorkeur binnen de looptijd van een jaar) nieuwe zoekrichtingen en oplossingen binnen het onderwijsveld worden verkend. Dit gebeurt stapsgewijs: door groot te denken en klein te beginnen. Beproefde methodes die succesvol zijn, bieden de mogelijkheid om (al dan niet landelijk) te worden opgeschaald. Maar ook de pilots die minder succesvol zijn, hebben meerwaarde voor het voortgezet onderwijs. Het experimenteren binnen de eigen praktijk kan nieuwe inzichten en inspiratie opleveren voor andere organisaties in het onderwijs. Onder begeleiding van Voion kunnen scholen zo eerste stappen zetten om uitdagingen op de onderwijsarbeidsmarkt anders aan te vliegen.
In dit dossier vindt u informatie over en de opbrengsten van de verschillende onderzoeken en pilots die Voion binnen het Innovatielab uitvoert:
Heeft u een ander thema of idee waarmee u in het kader van arbeidsmarktvraagstukken of- verhoudingen binnen uw instelling en/of regio wilt experimenteren? Laat het ons weten via info@voion.nl.
Schoolleiding en deeltijdwerkers kunnen aan de hand van de gesprekstool ‘Samen in gesprek over de deeltijdfactor’ samen in gesprek gaan om te bekijken welke mogelijkheden en/of belemmeringen er zijn om meer te gaan werken.
Het afgelopen jaar hebben het Minkema College en Kalsbeek College uit Woerden meegedaan aan de pilot ‘Bovenbestuurlijke samenwerking rondom arbeidsmarktvraagstukken’ van Voion. Met Mark de Haas, bestuurder Minkema College en Tijmen Smit, bestuurder Kalsbeek College, blikken we terug op dit traject.
Jack de Bruin, projectleider onderwijsarbeidsmarkt bij Voion en Sabya van Elswijk, adviseur bij Common Eye, gaan in dit artikel in op de vraag welke rol de HR-professional in kan nemen bij bovenbestuurllijke samenwerking.
Het Stellingwerf College in Oosterwolde maakt al jaren 48 uur vrij voor werkdrukverlaging.
Om kennis te delen, hebben zeven schoolbesturen een platform gecreëerd waarbij verschillende scholen en startende en zittende docenten elkaar kunnen ontmoeten.
PLANA werkt succesvol samen op het gebied van instroom, strategische personeelsplanning, mobiliteit, professionalisering en opleiding.
Evaluatie van de ervaringen van een kopgroep van schoolbesturen in het primair onderwijs met het vormgeven van een keuzemenu voor meer uren werken. Centerdata, in opdracht van het ministerie van OCW, november 2023.
Onderzoek naar het effect van een tijdelijke meeruren-bonus in het po. ResearchNed in opdracht van het ministerie van OCW, april 2023.
Een inventarisatie van de verschillende vormen van anders organiseren en de gevolgen ervan voor onderwijsmedewerkers. Voion, februari 2023.
Verkennend onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op deeltijdwerken. Voion, december 2022