Door complexe vraagstukken op de onderwijsarbeidsmarkt rondom tekorten, overschotten en behoud zijn schoolbesturen genoodzaakt om op een andere manier te formeren en organiseren. Het op bovenbestuurlijk niveau aanpakken van personeelsvraagstukken stelt schoolbesturen in staat om beter te anticiperen op de ontwikkelingen op de regionale arbeidsmarkt. Een dergelijke aanpak stimuleert en optimaliseert baanbehoud van onderwijspersoneel in de regio.
Bovenbestuurlijk samenwerken is in lijn met de Code Goed Onderwijsbestuur VO: “Besturen hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een regionaal dekkend, kwalitatief hoogstaand en zo divers mogelijk onderwijsaanbod. Vanuit die verantwoordelijkheid pakken zij regionale vraagstukken gezamenlijk op.” In plaats van te concurreren kunnen schoolbesturen door deze samenwerking investeren in een duurzame onderwijsarbeidsmarkt en anticiperen op het verstevigen van de huidige regionale samenwerking.
Pilots
Bovenbestuurlijke samenwerking bij benoemings- of mobiliteitsbeleid vraagt om een intensieve vorm van samenwerking tussen verschillende schoolbesturen in de regio. Tekorten en andere personeelsvraagstukken op de onderwijsarbeidsmarkt kunnen sneller worden aangepakt. Er ontstaat meer flexibiliteit binnen het regionale personeelsbestand, met als doel om baanbehoud en baanzekerheid binnen het onderwijs te stimuleren. Voion is binnen het Innovatielab een aantal pilots gestart om deze regionale samenwerking voor personeelsbehoud tussen schoolbesturen te bevorderen.
In 2023 zijn twee pilots van start gegaan:
Wat zijn de lessen over regionale samenwerking uit deze pilots? U leest ze in de publicatie Enkele lessen over regionale samenwerking op personeelsgebied in het voortgezet onderwijs.
Andere voorbeelden van bovenbestuurlijke samenwerking op personeelsgebied: