GP Kees Winkelman 6400 2 LR 1200

In gesprek over de deeltijdfactor

In gesprek over de deeltijdfactor

Deeltijdwerken komt in het voortgezet onderwijs relatief vaak voor. In het licht van het terugdringen van het lerarentekort is er op papier potentieel om de deeltijdfactor te verhogen. Uit onderzoek weten we dat een combinatie van het goede gesprek, maatwerk en een andere organisatie van het werk kunnen bijdragen aan meer uren werken.

Waarom werken werknemers in deeltijd?
Voion heeft vanuit het Innovatielab onderzocht welke (gedrags)factoren van invloed zijn op de omvang van de werkweek van onderwijzend personeel. Ook zijn de effectiviteit en knelpunten van een initiatief om de deeltijdfactor te verhogen van Het Potentieel Pakken bij Lucas Onderwijs (primair onderwijs) onderzocht. De uitkomsten van dit onderzoek geven concrete en waardevolle handvatten voor pilots in het voortgezet onderwijs.  

Er zijn verschillende factoren die met elkaar samenhangen en die in meer of mindere mate een rol spelen bij de keuze voor een bepaalde omvang van de werkweek:

  • Cultureel maatschappelijke normen (sociale normen)
  • Organisatorische factoren (hoe is het werk georganiseerd?)
  • Landelijk beleid en institutionele factoren
  • Levensfase afhankelijke factoren

Tijdens gesprekken met deeltijdwerkers is het van belang dat deze factoren aan de orde komen. 

Onderzoeken: