De overheid heeft regels vastgesteld voor de onderwijstijd voor leerlingen. Maar binnen deze regels is er veel speelruimte om andere keuzes te maken in de hoeveelheid, verdeling en de vorm van de onderwijstijd.
In dit kennisdossier leest u wat de huidige regels zijn rondom onderwijstijd en welke ruimte er op schoolniveau is om eigen keuzes te maken. Ook delen we onderzoeken en praktijkverhalen van scholen die in dialoog zijn gegaan over onderwijstijd en hun eigen keuzes hebben gemaakt.
Hoe vertaalt u de cao-afspraak over werkdrukvermindering, lestaakreductie en ontwikkeltijd naar de onderwijspraktijk? Welke ruimte is er en welke gevolgen kan deze cao-afspraak hebben voor de eigen organisatie?
Dit is een praktijkverhaal van het programma Voortgezet Leren van de VO-raad. Simon Vellinga, conrector formatie en financiën, Nan Botting, rector, en Eduard Jansen, Aardrijkskundeleraar, bij het Keizer Karel College vertellen over hun aanpak van het verminderen van onderwijstijd.
Minder onderwijstijd kan meer ontwikkeltijd voor leraren opleveren. Dat biedt ruimte om samen te werken aan betere onderwijskwaliteit. Lector Marco Snoek en rector Marcel van Dijk van het Vechtstede College delen hun ervaringen. Bron: Voortgezet Leren
Het Stellingwerf College in Oosterwolde maakt al jaren 48 uur vrij voor werkdrukverlaging.
De Fontein in Bussum gaat het schoolplan opstellen, waarin de jaarlijkse 50 uren ontwikkeltijd een belangrijke pijler worden om identiteit, continuïteit en kwaliteit te borgen.
Het DevelsteinCollege in Zwijndrecht zit middenin de “puzzel van minder werkdruk en meer ontwikkeltijd creëren”.
De plannen rondom ontwikkeltijd leverden bij de CVO Groep Zuidoost-Utrecht een flinke discussie op. Dankzij de inzet van een externe adviseur is de dialoog weer op gang gekomen en kunnen de plannen in ontwikkeltijd nu in twee fasen worden doorgevoerd.
Bij het Maerlant College gaat het strategische traject in onderwijsontwikkeling hand in hand met de wens om de werkdruk te verlichten.
Agora in Roermond heeft in 2014 het gepersonaliseerde leren tot in de haarvaten doorgevoerd en heeft daarbij het traditionele lesrooster helemaal losgelaten.
Op de openbare scholengemeenschap Winkler Prins in Veendam zijn het de docenten die het professioneel statuut opzetten. Zij hebben gekozen om het vorm te geven als een Docenten Advies Raad.
De Montessori Scholengemeenschap Amsterdam stoomt samen met de gemeente Amsterdam statushouders klaar voor bèta-docent.
Bij het Montessoricollege in Nijmegen Groesbeek was het ontwikkelen van het professioneel statuut aanleiding om nog eens goed naar hun organisatie te kijken.
Lyceum Schöndeln geeft wiskundeles in collegezaal.
Goois Lyceum voerde overleg met docenten, leerlingen en ouders om tot een inhoudelijk sterk jaarplan te komen.
Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) koos ervoor om per regio van gedachten te wisselen met leerlingen, ouders en medewerkers over de mogelijkheden van de nieuwe wet Onderwijstijd.
Betreft: Inventarisatie naar hoe onderwijstijd in de praktijk wordt ingevuld. In opdracht van: ministerie van OCW. Uitgevoerd door: ReasearchNed, september 2024.
Inzichten uit een podcastreeks over de vraag hoe meer ontwikkeltijd voor leerkrachten gecreëerd kan worden. Uitgevoerd door Ina Cijvat en Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam. Juni 2023.
In welke mate zijn scholen bekend met, en maken gebruik van, de verruimde mogelijkheden om onderwijstijd in te vullen?