De pilot is een initiatief van het ministerie van OCW, de onderwijsbonden en de VO-raad in het kader van de uitvoering van de Werkagenda bij het Onderwijsakkoord.
De sociale partners in het voortgezet onderwijs en het ministerie van OCW willen in de pilot scholen ruimte geven uit te zoeken wat het betekent om substantieel minder lesuren aan te bieden aan leerlingen en in plaats daarvan meer uren te besteden aan ontwikkeltijd en/of voorbereidingstijd voor leraren. Het idee is dat deze herziene balans scholen meer ruimte biedt om te werken aan de kwaliteit van lessen en de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.
De pilot start vanaf het begin van schooljaar 24/25. Deelnemende scholen hebben de intentie om gedurende de pilot, maar uiterlijk per schooljaar 25/26, de lestijd te verminderen.
Binnen de pilot wordt onderscheid gemaakt tussen twee groepen deelnemers:
Nee, het aangepaste lesrooster mag ook gelden voor een deel van de leerlingen.
OCW spreekt met de Inspectie af dat scholen, gedurende de looptijd van de pilot, in goed overleg met de medezeggenschapsraad structureel minder uren onderwijstijd mogen inplannen. Deze tijd is dan beschikbaar voor maatwerk aan een deel van de leerlingen, voor verrijking of als extra begeleiding voor leerlingen. Op dat deel van de onderwijstijd wordt dan niet meer door de Inspectie gehandhaafd.
Scholen dienen een plan voor de vermindering van de lestijd te maken. Op dat pilotplan moet instemming van de MR worden verkregen;
Voor pioniersscholen, die deelnemen in schooljaar 2024-2025, dient de instemming met het pilotplan uiterlijk 1 juni 2024 te zijn verkregen, zodat deelnemende scholen na de zomervakantie kunnen starten;
Scholen dienen een plan voor de vermindering van de lestijd te maken. Op dat pilotplan moet instemming van de MR worden verkregen;
Voor scholen die starten in het schooljaar 2025-2026, dient de instemming van de MR op het pilotplan uiterlijk voor 1 mei 2025 te zijn verkregen. Scholen die geen instemming van de MR verkrijgen, kunnen niet (meer) deelnemen aan de pilot.
Nee, de pilot start voor alle deelnemers vanaf het begin van schooljaar 24/25. Wel is er een onderscheid tussen eerste fase-deelnemers (“pioniers”) en tweede fase deelnemers:
Scholen die niet deelnemen aan de pilot kunnen natuurlijk ook zelf aan de slag, binnen de wettelijke kaders en met instemming van de MR.
Ook voor vso-scholen met het uitstroomprofiel vervolgonderwijs en voor vmbo-scholen die vallen onder een verticale scholengemeenschap geldt voor wat betreft onderwijstijd het ‘VO-regiem’, dus de wettelijke bepalingen voor onderwijstijd gelden voor hen precies zoals die voor alle andere reguliere VO-scholen. Van belang is dat de medezeggenschap is geborgd, in de zin dat de medezeggenschapsraad van scholen die meedoen met de pilot daar goed bij worden betrokken.