Professionele standaard voor schoolleiders
Voor schoolleiders bestaat er sinds 2014 een beroepsstandaard. Deze beroepsstandaard beantwoordt vier vragen:Richting geven aan professionalisering in vo-scholen door verbinding van praktijk en strategie
De kijkwijzer bevat achtergronden over het begrip professionele ruimte en concrete hulpmiddelen om de dialoog in school op gang te brengen.
Onderwijsprofessionals in Nederland krijgen het wettelijk recht geboden om in professionele vrijheid te bouwen aan een Professioneel Statuut: hoe wilt u gaan schuren ... of liever polijsten aan uw onderwijs?
In juni 2018 presenteerde een professionele leergemeenschap van docenten aan hun collega’s het professioneel statuut van de Roncalli Mavo in Rotterdam.
Omdat niet alle veranderingen voor iedereen verbeteringen bleken, bood het professioneel statuut uitkomst om alles eens zwart op wit te zetten.
Op de openbare scholengemeenschap Winkler Prins in Veendam zijn het de docenten die het professioneel statuut opzetten. Zij hebben gekozen om het vorm te geven als een Docenten Advies Raad.
Bij het Montessoricollege in Nijmegen Groesbeek was het ontwikkelen van het professioneel statuut aanleiding om nog eens goed naar hun organisatie te kijken.
Elke school moet dit schooljaar beschikken over een professioneel statuut. Verschillende scholen zijn er al mee aan de slag gegaan.
Stichting Werkkring, een samenwerkingsverband van zes schoolbesturen in Noord-Holland, ontwerpt een routekaart voor het maken van het professioneel statuut.
Vertegenwoordigers van de verschillende scholen van Scholengroep Spinoza praten over de invulling van een schooloverkoepelend professioneel statuut.
Visie op onderwijs en visie op de rol van de docent daarbinnen, dat is waar het om draait bij Lumion in Amsterdam als er gesproken wordt over het professioneel statuut.
Scholengroep Den Haag Zuid-West doet met zijn drie scholen mee aan de pilot van Voion.
Op het Roelof van Echten College in Hoogeveen wordt al langer nagedacht over wat een professionele docent is en welke taakopvatting daarbij hoort.
“Professionalisering van docenten is uitermate belangrijk’, zo begint Ewald Weiss zijn betoog. “Maar”, zo gaat hij verder: “hoe geef je dit nu het beste vorm? Hoe ga je te werk bij de professionele ontwikkeling van hoogopgeleide mensen?
Het Amsterdamse IJburg College heeft professionalisering hoog in het vaandel staan. Docenten werken er dan ook gericht aan hun eigen ontwikkeling. Uitgangspunt: eigen verantwoordelijkheid.
LeerKRACHT-coach op het Oosterlicht College Vianen vertelt over LeerKRACHT in zijn werk.
Het Comenius College in Hilversum zet in het traject Werken aan Kwaliteit de professionalisering van docenten centraal. De leraren krijgen de ruimte om hun eigen leervraag te formuleren én te onderzoeken. Met succes.
Op OSG West-Friesland in Hoorn is een personeelsplatform opgericht. Het platform bespreekt onderwijskundige zaken die alle leerlingen aangaan.
De Montessori Scholengemeenschap Amsterdam (MSA) geeft docenten meer professionele ruimte door verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen.
Betreft: Advies Onderwijsraad: Overheid, leraren, schoolleiders en bestuurders moeten meer werk maken van zeggenschap van leraren. Uitgave: Onderwijsraad, oktober 2024.
Deze rapportage bevat de conclusies over de beleidstheorie, de implementatie, stand van zaken en verwachtingen ten aanzien van de resultaten en effecten. Uitgevoerd door Panteia. In opdracht van het ministerie van OCW. December 2019
Onderzoek onder schoolleiders naar de stand van zaken rond de invoering van het professioneel statuut in het voortgezet onderwijs. Uitgevoerd door SEOR in opdracht van Voion, 2019.
Een verkenning van de verhouding van strategisch personeelsbeleid (HRM) en professional governance in theorie en praktijk van het voortgezet onderwijs
Met deze handreiking wil Versterking medezeggenschap MR-leden handvatten bieden om een zinvolle bijdrage te leveren aan de dialoog en een goed overwogen advies te kunnen geven.
Een onderzoek naar de professionele ontwikkeling van schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs
Om te stimuleren dat docenten zich verder ontwikkelen, zijn er verschillende subsidieregelingen in het leven geroepen waaronder een vijftal beursinitiatieven.
Een onderzoek naar de strategische rol van team- en afdelingsleiders in het voortgezet onderwijs
Collectief handelingsvermogen in twee docententeams in het hbo
Professionele ruimte richt zich op de mate waarin docenten zeggenschap hebben over hun onderwijspraktijk en over hun eigen professionele ontwikkeling.
Rapport Onderwijsraad: Versterk de positie van de leraar vanuit het team