Via de methodiek functiecreatie kunnen schoolbesturen laten onderzoeken welke functies, werkzaamheden of taken in de organisatie geschikt kunnen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Inmiddels heeft een aantal scholen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van de werkanalyses die zijn gemaakt:
De functieprofielen en takenpakketten die uit de werkanalyses bij bovenstaande scholen in het voortgezet onderwijs naar voren zijn gekomen, zijn opgenomen in dit overzicht.
Meer inspiratie
Bekijk hieronder ook de praktijkverhalen van diverse scholen:
- Leerlingen VSO en Praktijkonderwijs Stichting Boor aan het werk op eigen scholen
Stichting Boor biedt leerlingen uit het laatste jaar van het VSO of Praktijkonderwijs een leerwerkplek op hun eigen scholen. De Job Academie, verbonden aan Stichting Boor, begeleidt de leerlingen met de overgang van leerling naar werknemer. “Als je deze leerlingen binnen je eigen organisatie als stagiaire of later in een participatiebaan aanneemt, snijdt het mes aan twee kanten. Het helpt niet alleen de leerlingen, maar ook de scholen die de extra handen goed kunnen gebruiken.”
- “We hebben rolmodellen zoals Richard nodig”
De banenafspraak biedt scholen kansen om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen én goed personeel binnen te halen. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen in contact komen met een veelheid aan mensen om zo te laten ervaren hoe de pluriforme samenleving eruit ziet. Voorzitter van de VO-raad Henk Hagoort ging naar het Roelof van Echten College in Hoogeveen om te kijken en horen hoe zij dat aanpakken. Bekijk de video Banenafspraak in de praktijk op het Roelof van Echten College in Hoogeveen:
- CVO Groep vertelt hoe ze op de vier grootste scholen kansen zagen voor het plaatsen van vier medewerkers; boven de formatie en betaald vanuit het collectief. Baanbrekers gaf precies op het juiste moment het duwtje dat ze nodig hadden. Lees het volledige verhaal CVO Groep: Match met meerwaarde.
- Achterhoek VO is al een aantal jaren voortvarend met de invulling van deze banen aan de slag. ”We omarmen de doelstelling volledig, maar hoe reëel zijn de eisen van de banenafspraak voor het voortgezet onderwijs?” Lees het verhaal van Achterhoek-VO.
- Bij het Penta College werken al ruim drie jaar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze dragen hun steentje bij als hulpconciërge, in de kantine, bij de receptie of bij het verrichten van licht administratief werk. Een mooi voorbeeld van Inclusief werkgeverschap.
- 30 schoonmakers uit de sociale werkvoorziening gedetacheerd bij de Gooise Scholen Federatie
- Scholengroep Spinoza in Leidschendam-Voorburg en Den Haag heeft twee Wajongers als hulp-conciërge in dienst genomen.
- Film in opdracht van de VO-raad, gemaakt op de praktijkschool van de Almeerse Scholengroep een portret van Odilly (20 jaar) die leerlingen instructie geeft in het bedienen van de heftruck.
- Artikel uit InfoMR juni 2017: Participatiebanen in het onderwijs. Nieuwe radertjes aan de kansenmachine.
- Suzanne Wijnen, hoofd facilitair bij de VO-raad, die drie jaar geleden Jolanda inhuurde via het UW, vertellen hun verhaal in het artikel Gouden medewerkers.
- Goede voorbeeldenboek en onderzoeksrapport Bekend maakt bemind Dit boek en onderzoeksrapport is gebaseerd op veertien cases die door Loyalis Kennis & Consult zijn onderzocht in het kader van de banenafspraak in het voortgezet onderwijs