Inspiratie uit Gelderland-Zuid
Laat u hier inspireren door activiteiten en praktijkverhalen uit deze regio.
In totaal heeft 77 procent van de 1.700 medewerkers van Achterhoek VO een vast contract, een bijzondere ontwikkeling in een krimpregio. Volgens bestuursvoorzitter Maria van Hattum en bestuurslid Monic Schijvenaars is dat alleen mogelijk door slimmer te organiseren in werving en behoud en door een sterk gevoel van collectiviteit te ontwikkelen.
lees verderDe RAP-regio Nijmegen pionierde al vroeg met strategisch hrm en strategische personeelsplanning. Voormalig hoofd P&O van Alliantie VO Nijmegen en Land van Maas en Waal Ronald Bertram en projectleider RAP-regio Nijmegen Robert Jacobs vertellen hun ervaringen.
lees verderROC Nijmegen zorgt dat starters een zachte landing maken met een sterk Inductie & Onboarding programma en werkt regionaal samen met het Arnhemse Rijn IJssel zodat werknemers zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. Artikel SOM Mbo.
lees verderIn dit artikel van het ministerie van OCW vertellen Christa Segeren (projectleider RAP vo/mbo, regio West-Brabant) en Robert Jacobs (projectleider RAP vo/mbo, regio Nijmegen) wat zij doen om de tekorten in hun regio aan te pakken.
lees verderWat zijn de belangrijkste factoren voor een succesvol diversiteitsbeleid en wat kan het onderwijs hiervan leren? Voion onderzocht het bij diverse scholen en bij instanties buiten het onderwijs die al goed op weg zijn. We belichten dit keer Alliander en het Ir. Lely Lyceum.
lees verderIn een kennisdelingssessie van de Stichting Onderwijsarbeidsmarkt MBO (SOM) vertellen de RAP-regio’s Twente/Achterhoek en Zwolle wat zij doen om (startende) docenten te behouden.
lees verderProjectleiders van regionale onderwijsloketten in Zeeland en Nijmegen vertellen hoe ze in samenwerking met po, vo, mbo en hbo het lerarentekort aanpakken.
lees verderEen kijkje in de keuken van Lyceum Elst, waar rector Jan-Maarten de Wit zich sterk maakt voor goede begeleiding van startende leraren. Dit artikel is gepubliceerd door Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.
lees verderZes zelfstandige vo-scholen in Twente/Achterhoek richten een Regionaal Mobiliteitscentrum (RMC) op, met als doel de kwaliteit van het onderwijs te behouden.
lees verderOmdat de organisatie zelf veel expertise in huis heeft en om de scholen en medewerkers met elkaar te verbinden, zette Quadraam een eigen huisacademie op: Quriuz.
lees verderPLANA werkt succesvol samen op het gebied van instroom, strategische personeelsplanning, mobiliteit, professionalisering en opleiding.
lees verderTwee stichtingen voor voortgezet onderwijs in de Achterhoek besloten de krimp niet af te wachten en kozen voor een fusie.
lees verder