Arbo Vo 151

Arbeidsmarktcijfers van Zuid-Holland-Zuid

Met de arbeidsmarktgegevens op deze pagina ziet u in één oogopslag welke ontwikkelingen, trends en knelpunten zich voordoen in deze regio. Ook kunt u deze regio benchmarken met andere regio's.

Zodra nieuwe actuele informatie beschikbaar komt, breiden we het aantal grafieken op deze pagina uit.

Ontwikkeling aantal leerlingen

Historisch 

In de afgelopen vijf jaar is het aantal leerlingen landelijk gestegen met zo’n 2 procent. In die periode is met name in de grote steden en omliggende gebieden het aantal leerlingen gegroeid. In Zuid-Holland-Zuid is het aantal leerlingen gemiddeld gestegen met ruim 4 procent. De sterkste stijging heeft met 9 procent plaatsgevonden in Rotterdam.

 

Prognose 

Verwacht wordt dat het aantal leerlingen in de komende vijf jaar met ongeveer 4 procent zal dalen in Nederland. Met name in de vier grote steden groeit het aantal leerlingen naar verwachting komende jaren nog. In de meeste andere regio’s van Nederland zal het aantal leerlingen naar verwachting komende jaren afnemen. In Rotterdam verwachten we dat het aantal leerlingen nog met 1 procent gaat stijgen, in de andere regio’s een lichte daling wordt verwacht. Lees meer over de bijzonderheden van deze leerlingenprognose>>

Ontwikkeling aantal leraren en directeuren

Historische ontwikkeling leraren

Landelijk is het aantal leraren in de periode 2019-2023 toegenomen met 2,3 procent. In de regio Zuid-Holland Zuid nam het aantal leraren toe met 2,7 procent.  

Prognose werkgelegenheid leraren en directeuren
De vraag naar leraren en directeuren, oftewel de werkgelegenheid, geeft aan hoeveel behoefte er is aan leraren en directeuren. Doordat het aantal leerlingen de komende jaren naar verwachting landelijk zal afnemen, wordt verwacht dat de landelijke werkgelegenheid eveneens afneemt. Ook in Zuid-Holland Zuid wordt verwacht dat de werkgelegenheid gaat afnemen. Waar de werkgelegenheid in Drechtsteden en Rotterdam naar verwachting steeds steiler afneemt, zien we dat de daling over tijd juist afvlakt in Rijnmond. In Gorinchem wordt verwacht dat de werkgelegenheid daalt tot 2027, waarna het weer zal stijgen. In de gehele regio Zuid-Holland Zuid wordt een werkgelegenheid van 6792 fte verwacht.

Onvervulde werkgelegenheid

Prognose onvervulde werkgelegenheid leraren en directeuren
De onvervulde werkgelegenheid is de werkgelegenheid die resteert na instroom. Met andere woorden, dit is het aantal fte waarvan wordt verwacht dat deze niet kunnen worden ingevuld. Zonder beleidsingrijpen staat het voortgezet onderwijs in 2029 landelijk een tekort van ruim 2880 fte aan leraren en directeuren te wachten. In de regio Zuid-Holland Zuid wordt in totaal een tekort verwacht van 329 fte in 2029. Het grootste tekort wordt verwacht in regio’s Rijnmond (138 fte) en Rotterdam (131 fte) in 2029.

Prognose relatieve onvervulde werkgelegenheid leraren en directeuren
De relatieve onvervulde werkgelegenheid is de onvervulde werkgelegenheid ten opzichte van de werkgelegenheid. Dit geeft een indicatie van de omvang van de tekortenproblematiek in de regio. Landelijk groeit het tekort aan leraren en directeuren, en ook in de regio Zuid-Holland Zuid neemt het tekort de komende jaren toe. In regio Gorinchem stijgt de relatieve onvervulde werkgelegenheid het hardst, met als gevolg dat hier ook het grootste relatieve tekort wordt verwacht. De verwachting is dat in Gorinchem in 2029 ongeveer 5,4 procent van de werkgelegenheid niet vervuld kan worden. Landelijk ligt dit percentage op bijna 5 procent.

Prognose onvervulde werkgelegenheid leraren per vak
In de regio Zuid-Holland Zuid wordt in totaal een tekort verwacht van 329 fte in 2029. Dit tekort concentreert zich rondom specifieke vakken. Landelijk worden de grootste tekorten verwacht in de taal- en bètavakken. In regio Zuid-Holland Zuid worden de grootste tekorten verwacht in Nederlands, wiskunde, Duits, Frans en natuurkunde.

Bevoegd, benoembaar en onbevoegd gegeven lesuren

Landelijk wordt bijna 86 procent van de lessen gegeven door een bevoegde leraar. Vanwege het lerarentekort is er niet altijd een bevoegde leraar beschikbaar. Wanneer het niet mogelijk is om een bevoegde leraar voor de klas te zetten, kan het zijn dat er lessen worden gegeven door iemand zonder de juiste bevoegdheid. Als de persoon die voor de klas staat onbevoegd is, kan het zijn dat deze wel benoembaar is op grond van een uitzonderingspositie, bijvoorbeeld onderbevoegd, zij-instromer of omscholer die de opleiding nog niet heeft afgerond. In Zuid-Holland-Zuid worden relatief weinig lessen gegeven door een bevoegde docent. Dit percentage ligt in de regio Rijnmond bijvoorbeeld op 80,2 procent. Ook in de andere regio’s valt het percentage bevoegd gegeven lessen onder het landelijk gemiddelde (tussen de 81,3 en 82,2 procent).

Samenstelling personeel

Personeel naar leeftijd 

Ook de uitstroom van personeel is in grote mate van invloed op de vraag naar onderwijspersoneel. De leeftijdsopbouw van het personeel geeft een indicatie van de verwachte uitstroom naar pensioen. Landelijk is ongeveer 26 procent van het personeel jonger dan 35 jaar en ongeveer 27 procent 55 jaar of ouder. In Zuid-Holland Zuid werken relatief meer jongeren en minder ouderen.

Personeel naar aanstellingsomvang 

Het aandeel personeel met een contract kleiner dan 0,8 fte varieert in de verschillende arbeidsmarktregio’s tussen de 19 en 33 procent. In sommige regio’s werkt het personeel dus gemiddeld meer uren dan in andere regio’s. In Zuid-Holland Zuid werkt ongeveer driekwart van het personeel voltijds.

Personeel naar functie 

De samenstelling van het personeel is onderverdeeld in vier functiegroepen. Dit zegt iets over de manier waarop het onderwijs is georganiseerd. Het aandeel leraren varieert in de verschillende arbeidsmarktregio’s tussen de 64 en 83 procent en het aandeel onderwijsondersteunend personeel tussen de 16 en 34 procent. Het aandeel directieleden fluctueert tussen 1 en 5 procent. De verdeling tussen functies in Zuid-Holland Zuid volgt de landelijke trend behalve het aantal directieleden, die relatief hoog ligt.

 

Regio-indeling Zuid-Holland-Zuid

Drechtsteden
Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht

Gorinchem
Gorinchem, Molenlanden, Vijfheerenlanden

Rijnmond

Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Krimpen aan den IJssel, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam (stad), Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee, Zuidplas

Arbeidsmarktramingen voortgezet onderwijs 2024

Bekijk hier de regionale arbeidsmarktramingen voor deze regio die in opdracht van het ministerie van OCW zijn opgesteld door Centerdata. Alle regionale rapporten zijn te vinden via mirrorpedia.nl/regiorapporten.

Nog meer inzicht? 

Wilt u ook inzicht in de personeelsontwikkeling op regionaal-, bestuurs-, school-, vestigings- of teamniveau voor de komende jaren? Ga dan aan de slag met het Scenariomodel-VO. Het instrument zet leerlingenprognoses op basis van cijfers van DUO, het CBS en het Planbureau voor de leefomgeving af tegen uw geanonimiseerde personeelsgegevens. Zo wordt per vak en/of functie duidelijk of er in de toekomst sprake zal zijn van over- of ondercapaciteit. Ook kunnen scholen gezamenlijk en/of op regionaal niveau een strategische personeelsplanning maken. 

Advies
De adviseurs van Voion ondersteunen regio's in het voortgezet onderwijs met de aanpak van het lerarentekort. Ze organiseren landelijke en regionale kennisdelingsbijeenkomsten en ondersteunen bij het uitwisselen van ervaringen in en tussen de regio’s.       

Disclaimer
De informatie op deze pagina is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Niettemin aanvaardt Voion geen aansprakelijkheid voor eventueel voorkomende onjuistheden.

 

Bekijk ook

Naar boven