De samenwerking in de aanpak van het lerarentekort, bijvoorbeeld binnen partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) en RAP-regio’s wordt in een stapsgewijs proces samengevoegd in versterkte en duidelijk begrensde, (waar mogelijk) sectoroverstijgende onderwijsregio’s. De onderwijsregio’s zijn een uitwerking van het Werkplan 'Samen voor het beste onderwijs'. Onderdeel van dit werkplan is te komen tot een landelijk dekkend netwerk van onderwijsregio's.
Schoolbesturen, vakbonden en beroepsgroep, lerarenopleidingen, gemeenten en andere partijen nemen in de onderwijsregio verantwoordelijkheid voor een goed werkende regionale onderwijsarbeidsmarkt. Door samen te werken bij het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren vanuit een lerende aanpak op regionaal en landelijk niveau. De onderwijsregio’s formuleren een gezamenlijke aanpak die bijdraagt aantrekkelijk werk in het onderwijs in de regio.
Onderwijsregio’s
In schooljaar 2023-2024 zijn 27 voorlopers gestart in een lerende aanpak. In oktober 2023 hebben nog 2 onderwijsregio’s in oprichting zich gemeld. Ze maken plannen met betrekking tot het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van personeel.
Om de onderwijsregio’s te ondersteunen bij het maken van de beweging is de Realisatie-Eenheid ingericht. De Realisatie-Eenheid is een organisatie vanuit het ministerie van OCW. Meer informatie vindt u via de website www.aanpaklerarentekort.nl
In de publicatie ‘De regionale aanpak van personeelstekorten’ kijken we terug op een uitgebreide selectie van succesvolle activiteiten binnen de RAP-regio’s en bieden we u kennis en praktijkvoorbeelden over de aanpak bij het werven, matchen, opleiden en professionaliseren van onderwijspersoneel.
In deze podcast Zin in lesgeven bespreken Robert Jacobs, Judith Boetzkes-Bergmans en Henk Versluis wat het Onderwijsloket doet, van oriëntatie tot matching en opvang binnen scholen. Waarbij Judith vooral bezig is met de oriëntatie en Henk als ‘bovenbestuurlijk matcher’ de mensen na de oriëntatie koppelt aan scholen en opleidingen.
Ans Koster - Schulte en Gerda Oedzes zijn beiden werkzaam in het voortgezet onderwijs, maar daarnaast werken zij ook aan het werven en het behoud van nieuw personeel in de provincie Groningen. In de podcast Zin in lesgeven spreken zij over de aanpak van het personeelstekort in de provincie Groningen, wat een school interessant maakt voor zij-instromers en waardoor zij-instromers interessant zijn voor de school.
De RAP-regio Zwolle anticipeert op het lerarentekort door fors in te zetten op werving met het project Samen Werven. Tutoring is een interessant onderdeel van dat project.
14 vo-scholen, het mbo en de lerarenopleidingen in Drenthe werken in de RAP-regio Noorderwijzer hecht samen aan de uitdagingen van de leerlingendaling, het personeelstekort en goed werkgeverschap.
Meta Schoenmaker vertelt over het samenwerken om gezamenlijk lerarentekorten en -overschotten en andere arbeidsmarktvraagstukken aan te pakken.
De schoolbesturen in Groningen pakken een aantal specifieke problemen die van grote invloed zijn op het onderwijs gezamenlijk op in RAP Groningen.
RAP projectgroep regio Zwolle heeft een instroommakelaar aangesteld om carrièreswitchers op een persoonlijke manier wegwijs te maken.
De regio Leiden, Duin- en Bollenstreek is begin 2020 gestart met een regionaal loket om meer docenten uit nieuwe doelgroepen aan te trekken voor het voorgezet onderwijs.
In Zeeland besloten vo-, mbo- en hbo-besturen om vraagstukken op het gebied van strategische personeelsplanning in samenwerking en regionaal aan te pakken.
Veertien onafhankelijke schoolbesturen in Zuidoost-Brabant houden elkaar scherp, inspireren elkaar en werken nauw samen binnen het ORION-netwerk.
Zes zelfstandige vo-scholen in Twente/Achterhoek richten een Regionaal Mobiliteitscentrum (RMC) op, met als doel de kwaliteit van het onderwijs te behouden.
Om kennis te delen, hebben zeven schoolbesturen een platform gecreëerd waarbij verschillende scholen en startende en zittende docenten elkaar kunnen ontmoeten.