Opleiden en professionaliseren
Verslag werkatelier Opleiden en professionaliseren
Kennisdelingsbijeenkomst Regionale aanpak
lerarentekort vo/mbo 25 september 2019
Opleiden en
professionaliseren zijn niet alleen onderdelen voor nieuw binnenkomend
personeel. Ook belangrijk voor het binden en boeien aan de regio van zittende
leerkrachten. Zo geeft Robert Hommen, regio-adviseur bij Voion in de
introductie aan.
In
de binnenring praten Marco Snoek,
lector Leren en Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam en Harry Rorije mee,
onderwijsinnovator van lerarenopleiding Hogeschool Utrecht. En beiden pleiten
voor een integrale aanpak binnen de scholen. Het begint met jongeren warm maken
voor het mooie lerarenvak. Laat jongeren vooraf goed oriënteren of dit vak hen
past. Geef een duidelijk beeld over het toekomstperspectief in het gekozen vak.
Is het niet een overschotvak?
Daarna
beginnen de drie fases van het docentschap: de opleidingsfase waarbij de
begeleiding binnen de school plaatsvindt bij opleiden in school. Voorkom
groenpluk: studenten die al ruim voor afstuderen een baan aangeboden krijgen,
laat de studenten zich goed ontwikkelen tot volwaardige leerkrachten. Waarbij
deelnemers aangeven dat de zijinstromer een andere begeleiding nodig heeft dan
de studenten van de voltijdopleiding.
Intervisie en
coaching
Daarna
komt de inductiefase, de eerste drie jaar na afronding van de opleiding voor de
klas. Ook dit traject heeft veel aandacht nodig. Niet alleen maatregelen die in
de cao beschreven staan; vooral begeleiding, coaching, intervisie,
werkverdeling en loopbaancoaching. Zorg ervoor dat jonge docenten niet binnen drie
jaar afstompen op de schoolcultuur en alsnog afhaken voor het onderwijs.
Tips
van de deelnemers:
- Toon
empathie voor starters die het moeilijk hebben, wat zijn hun drijfveren en hoe
zorg je voor persoonlijke begeleiding?
- Een
ervaren docent in een nieuwe setting heeft ook behoefte aan starterstraining om
veilig en warm te landen in de school.
Ontwikkelperspectief
Daarna
volgt de doorgroeifase; leerkrachten langer dan drie jaar voor de klas. Deze
fase is vaak niet in beeld binnen scholen en er ontstaat een gevoel van: dit is
het dan. Geef in het kader van Leven Lang Ontwikkelen de volgende fase, stap
aan en creëer toekomstig ontwikkelperspectief zowel in de lestaken alsook in de
overige taken van een leerkracht.
Deelnemers
aan het werkatelier herkennen dat de landing binnen school en vaksectie
cruciaal is. Maar door tekorten komt deze landing onder druk te staan. Worden
lessen verdeeld zonder te kijken naar de bestaande competenties en naar de
ontwikkelbehoefte van de leerkracht.
Informeel
leren en lesson study zijn onderdelen die in verschillende projecten opgepakt
worden. Waarbij de zoektocht voor de verschillende deelnemers is: hoe krijg je
binnen jouw school een lerende cultuur en teamleren opgezet? Hoe bereik je de
intrinsieke motivatie?
Tip
van een deelnemer:
Zorg
dat de dialoog over het vak leerkracht, jullie onderwijs opgestart wordt. Werk
zo samen aan teacherleadership, eigenaarschap, leercultuur, beroepsbeeld en
loopbaanmogelijkheden.