Uit internationaal onderzoek van de OESO (TALIS) blijkt dat de tevredenheid onder Nederlandse vo-leraren over hun beroep groot is. Ruim 9 van de 10 leraren is tevreden met zijn of haar beroep en hiermee scoort Nederland bovengemiddeld. Het percentage leraren dat vindt dat het beroep leraar wordt gewaardeerd door de maatschappij ligt een stuk lager (40%). Dit percentage is wel hoger dan het internationaal gemiddelde (30%), maar geeft wel aan dat er nog genoeg ruimte is om het imago van het beroep te verbeteren.
Een goede leraar die ruimte krijgt om zijn vak professioneel uit te oefenen is het fundament van een goed imago. Maar er is meer voor nodig om dat imago uit te dragen.
Campagnes:
Meer informatie
In verschillende video’s vertellen betrokkenen bij de inzet van studenten op het Montessori College in Nijmegen over hun ervaringen. Op welke manier worden studenten ingezet? Wat brengt het hen? En wat kunnen andere scholen hieruit meenemen?
De RAP-regio Zwolle anticipeert op het lerarentekort door fors in te zetten op werving met het project Samen Werven. Tutoring is een interessant onderdeel van dat project.
De Rode Loper presenteert een nieuwe campagne ‘Les is more’. Met deze campagne spreken ze de waardering uit voor het enthousiasme, de passie en gedrevenheid van docenten die elke dag werkzaam zijn in de Haagse regio.
Dit artikel is gepubliceerd in het VO-magazine, april 2022.
De Rode Loper werft via de campagne 'Leer anderen de wereld veranderen' bovenbouwleerlingen havo/vwo om leraar te worden in Den Haag en omgeving.
Podcast: Hoe zorg je er in Zeeland voor dat middelbare scholieren kiezen voor een loopbaan in het onderwijs?
Het Jan Tinbergen College in Roosendaal, ’t Rijks in Bergen op Zoom en Fontys Lerarenopleiding Tilburg slaan de handen ineen om nieuwe betadocenten te werven.
Het vinden van docenten in technische vakken voor het beroepsonderwijs wordt steeds lastiger in de regio Rijnmond. Dit willen de deelnemers van TechForce Rijnmond aanpakken.
Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs
Zij-instromers zich serieus oriënteren op werken in het voortgezet onderwijs met de cursus Zin in lesgeven. Luister ook naar de podcasts Zin in lesgeven.
Betreft: Een beschrijving door leraren zélf over wat het beroep leraar van primair tot middelbaar beroepsonderwijs inhoudt. In opdracht van: AOb, CNV Onderwijs, FvOv, BVMBO en Platform VVVO. Auteurs: Leraren en docenten, onder begeleiding van Kennisland, mei 2024.
Betreft: Een rapportage met relevante en actuele cijfers over leraren en hun arbeidsmarkt. Uitgave: Centerdata, december 2023.
Betreft: Verkennend onderzoek naar manieren om de kwaliteit en positie van lerarenopleidingen te versterken. Uitgevoerd door: ministerie van OCW, december 2023.
Onderzoek naar de inzet van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in het voorgezet onderwijs. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: MOOZ, CAOP en Centerdata, september 2022.
Onderzoek naar verband met aandeel niet-bevoegd gegeven lessen. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Centerdata, juni 2022.
Betreft: Onderzoek naar de bijdrage van leerKRACHT op schoolcultuur en onderwijskwaliteit. Uitgave: NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek), 2021.
Onderzoek naar de vraag naar en het aanbod van nieuwe schoolleiders, het imago en de interesse voor het beroep van schoolleider. Voion, maart 2021.
Een uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Velon Vereniging Lerarenopleiders Nederland, november 2020.
Resultaten van een vignetten- en motievenonderzoek onder havisten, vwo'ers en mbo-4 studenten
Wat zijn de beweegredenen van niet-leraren om wel of niet voor het onderwijs te kiezen (Motivaction i.o.v. Platform Bèta Techniek, januari 2018)
Over ontwikkelrichtingen en groei van leraren in het onderwijs (november 2017)
Resultaten van een vignettenonderzoek naar de optimale financiële voorwaarden om te kiezen voor een lerarenopleiding en een onderzoek naar de visie van scholieren (havo/vwo) en studenten (mbo-4) op het lerarenberoep.
Status en imago van leraren is het thema van dit onderzoek. Centrale onderzoeksvraag: Hoe is het gesteld met de status en het imago van het lerarenberoep in de 21ste eeuw, en in welke mate is de uitvoering van de Lerarenagenda hierop van invloed?