De informatie-en oriëntatiefase is te zien als een werknemersreis of employee journey. In die employee journey gaat het om zien, denken en doen. Wat voor beeld heeft de potentiële zij-instromer van onderwijs? Welke overwegingen heeft hij om de overstap naar onderwijs wel of niet te maken en welke informatie heeft hij daarvoor nodig? En wat kan hij dan doen om zich goed te oriënteren op het nieuwe beroep?
Aantrekkelijke werkgever
De andere kant van dit verhaal is dat het onderwijs zich als een goede en aantrekkelijke werkgever moet presenteren: employer branding. Op drie punten kan de vo-regio een goed visitekaartje afgeven aan de geïnteresseerde kandidaten. Ze kan het proces faciliteren door onder meer goede informatie te geven over (werken in) het onderwijs. Verwachtingen managen is heel belangrijk. Veel kandidaten denken dat ze morgen in de klas kunnen beginnen – scholen zitten toch te springen om mensen? – en komen erachter dat ze niet worden uitgenodigd na een sollicitatie. Ook is samenwerking met bedrijven in de regio of beroepsverenigingen van belang. Zo kun je samen met een groot bedrijf een informatiebijeenkomst organiseren voor medewerkers.
Positiever
Als regio kun je ervoor zorgen dat mensen met belangstelling voor het onderwijs positiever worden in het zien, denken en doen. Benadruk de mooie kanten van onderwijs en zet een positieve publiciteitscampagne op, zoals het landelijke initiatief De baan van het leven. Ook kun je zorgen voor goede informatiebijeenkomsten in de regio waar allerlei partijen aanwezig zijn, zodat geïnteresseerden antwoord krijgen op al hun vragen. Belangrijk is gelegenheid voor persoonlijk contact, zodat iedereen inzicht krijgt in de vraag of de overstap kansrijk is voor hem of haar. Dan kunnen ze een goede afweging maken. Tenslotte moet je er als regio voor zorgen dat scholen voldoende concrete oriëntatiemogelijkheden bieden. Een voorbeeld van een uitgebreid informatieprogramma is ‘een uurtje voor de klas’, waarin het christelijk-reformatorisch onderwijs landelijk een week lang de deuren van zijn scholen opende voor potentiële zij-instromers. Andere regionale voorbeelden zijn Utrecht leert, Leraar in Nijmegen en Lesgeven in Zeeland.
Marjolijn de Kroon is adviseur/projectleider bij regionale projecten om zij-instromers voor het onderwijs te werven en ze te helpen op de juiste plek te komen. Bv. Utrecht leert, De Rode Loper (Den Haag) en RAL Nijmegen.