Het zij-instroomtraject vraagt om een investering van alle betrokkenen. Wat zijn de belangrijkste randvoorwaarden als u van zij-instroom een succes wilt maken? Voor meer informatie lees de handreiking zij-instroom als vervolgcarrière in het vo waarin de stappen voor het opzetten van een zij-instroomtraject beschreven staan.
- Goede communicatie: neem het team mee
- Praat met het team over uw visie, het beleid en de wederzijdse verwachtingen.
- Vertel wat zij-instroom inhoudt en wat de zij-instromer brengt (een wo-/hbo- professional met vakinhoudelijke kennis).
- Bespreek in het team/de school eventuele zorgen en oplossingen.
- Laat de zij-instromers meelopen, meekijken en reflecteren.
- Toon begrip en neem de zij-instromer op in het team.
- Een veilige leeromgeving
- Bied extra begeleiding, tijd en ruimte voor studie.
- Vergroot het draagvlak in het team.
- Creëer een gedeelde visie en veilige leeromgeving.
- Vraag van het team een bijdrage aan de begeleiding.
- Kies de juiste locatie
- Plaats de zij-instromer bij voorkeur bij een opleidingsschool.
- Laat de schoolopleider en/of mentor coachen en begeleiden.
- Vergroot de samenwerking met de lerarenopleiding.
- Onderhoud regelmatig contact met de lerarenopleiding.
- Een vaste klas en rooster
- Plaats in een vaste klas.
- Geef niet de overblijvende moeilijke klassen.
- Zorg voor regelmaat in het rooster en
- Zet de zij-instromer niet in op vervanging.
- Meer maatwerk
- Vraag de lerarenopleiding maatwerk te bieden bij een zij-instroomtraject.
- Heb aandacht voor de persoonlijke achtergrond en leervragen.
- Vraag vrijstellingen op basis van Eerder Verworven Competenties (EVC) of studiepunten.
- Spreek met de opleiding af dat zij in het assessment rekening houden met de EVC.
- Verwachtingsmanagement
- Stemmen de verwachtingen van bestuur, opleiding en zij-instromer overeen?
- Is iedereen op de hoogte van wat er van hem of haar wordt verwacht?
- Maak duidelijke afspraken over:
- de verantwoordelijkheid van de school, het bestuur, de opleiding en de zij-instromer;
- de begeleiding in de school;
- de rol van de mentor/coach in de school;
- de rol van de schoolopleider;
- de wijze van afstemming;
- de afstemming tussen de mentor en de schoolopleider;
- de behoefte van de zij-instromer.
- Leg afspraken met de zij-instromer als onbevoegde leraar vast in de arbeidsovereenkomst (CAO VO artikel 9.5.).
Bron: Handreiking Zij-instroom als vervolgcarrière in het voortgezet onderwijs. Voion. Juni 2021