Er zijn veel voorbeelden van onderwijsondersteuners die zich succesvol hebben ontwikkeld in hun loopbaan. Hieronder delen we enkele inspirerende verhalen van OOP’ers:
Mechteld is nu decaan
“Als je wilt doorgroeien, moet je kansen pakken en jezelf laten zien”
Mechteld Noorlander is decaan en LOB-coördinator op het Yuverta vmbo in Amersfoort. Ze heeft de middelbare hotelschool gevolgd en is een van de weinige decanen die geen docentenopleiding achter de rug heeft. “Dit carrière-pad had ik zelf nooit uit kunnen stippelen. Ik heb alle kansen gepakt die op mijn weg kwamen en dat viel op bij de schoolleiding.”
Lees het loopbaanverhaal van Mechteld >>
Yolanda: Van orthopedagoog naar bovenschoolse teamleider
“Je hoeft niet tegenover leerlingen te zitten om echt iets voor hen te betekenen”
Yolanda Klomp startte in het onderwijs als stagiair onderwijsassistent mbo SPW en is nu bovenschools teamcoördinator, specialist onderwijsondersteuningen en directielid van het samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord.
Lees het loopbaanverhaal van Yolanda >>
André startte als amanuensis en is nu hoofd van het TOA-team
“Dit is de leukste baan in het onderwijs”
André Rijnberg begon in 1983 op het Ichthus College in Veenendaal als amanuensis en is nu hoofd van het TOA-team op dezelfde school. “Mijn functie als hoofd TOA (Technische Onderwijs Assistent) schijnt uniek te zijn in Nederland. Er zijn wel meer coördinerende TOA’s die alle teamwerkzaamheden regelen, maar ik ben ook verantwoordelijk voor de functionerings- en beoordelingsgesprekken en val direct onder de directeur onderwijs. Ik heb een zelfstandige functie, met volgens mij de meest ideale constructie die je in het onderwijs kunt bedenken.”
Het veelzijdige werk van conciërges
Leerlingen opvangen, ouders te woord staan en zaken bestellen. Dat is nog maar een kleine greep uit wat conciërges allemaal doen. In de podcast Zin in lesgeven vertellen twee conciërges, René van Nunspeet van het Corbulo College in Voorburg en Martijn Nieuwstraat van het Maris College Waldeck in Den Haag, hoe divers hun werk is. “Je bent voortdurend aan het schakelen”, zegt Martijn. “Zo hang je een schilderij op en dan help je weer een leerling met het openen van zijn kluisje. Elke dag is anders.” Lees het artikel en beluister de podcast >>
Preventiemedewerker voor een veilig en gezond werkklimaat: Vraagbaak voor een veilige werkomgeving
In dit artikel vertellen twee enthousiaste preventiemedewerkers over hun taken en verantwoordelijkheden. In welke mate leeft een gezond en veilig werkklimaat op de scholen?
Lees het interview met Debbie Verhagen en Marco Boelis >>