GP Kees Winkelman 6956 LR 1600

Schoolleiders

Inleiding

Binnen het voortgezet onderwijs werken meer dan 4.000 schoolleiders, zo blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek van Voion. De definitie van schoolleider wordt op verschillende manieren gehanteerd. Als schoolleider bent u (eind)verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs maar ook voor de dagelijkse bedrijfsvoering, personeel,  financiën en de verbinding met de omgeving. Een complexe functie in steeds veranderende omstandigheden. Dit vraagt veel van de kennis en vaardigheden van een schoolleider en ook van de professionele ontwikkeling.

In dit dossier vindt u informatie over de arbeidsmarktontwikkelingen van schoolleiders in het vo en informatie over de professionele ontwikkeling van schoolleiders in het voortgezet onderwijs. 

Beroepsstandaard
De vernieuwde Beroepsstandaard schoolleiders VO (2021, Schoolleidersregister VO) brengt in kaart welke kennis, vaardigheden en kwaliteiten van de beroepsgroep verwacht worden zodat ze zelf de regie kunnen nemen over de ontwikkeling van hun vak. Het katern ‘Richting geven aan professionele ontwikkeling. Aan de slag met de Beroepsstandaard schoolleiders VO’ (VO-academie i.s.m. Schoolleidersregister VO) kan gezien worden als de basis van de beroepsstandaard: het geeft concrete handvatten voor de manier waarop de standaard kan worden gebruikt bij de professionele ontwikkeling van schoolleiders en voor de ontwikkeling van de schoolorganisatie.

Initiatieven van de sociale partners speciaal voor schoolleiders in het voortgezet onderwijs

  • AOb leiderschapsprogramma
    Teamleiders, afdelingsleiders, conrectoren, directeuren: als schoolleiding in het voortgezet onderwijs speel je een cruciale rol binnen je school. Om de voortdurende levering van goed onderwijs te waarborgen, is het essentieel dat schoolleiders zich blijven professionaliseren, dat hun positie binnen en buiten de school wordt versterkt en dat ze van elkaar leren. Met dit programma wil de AOb samen met schoolleiders hierop inzetten. Met als doel om hen maximaal toe te rusten om onderwijsprofessionals te motiveren, te ondersteunen en te inspireren, zodat zij werkgeluk ervaren en leerlingen het beste onderwijs kunnen bieden. Meer informatie: www.aob.nl/leiderschapsprogramma

  • Schoolleiders VO
    Het vak van schoolleider is een vak om trots op te zijn! Tegelijkertijd is het ook een uitdagend vak en bent u nooit uitgeleerd. Daarom is de VO-raad Schoolleiders VO gestart. Zij biedt een plek die alle schoolleiders in het voortgezet onderwijs verbindt en die ruimte biedt om u als professional te blijven ontwikkelen en anderen te helpen. Ze stimuleert de uitwisseling van ideeën, ervaringen en best practices en biedt kennis en praktische tools. Schoolleiders VO is er om kennis te halen én om kennis te brengen. Door van en met elkaar te leren versterkt ze de beroepsgroep, op individueel en collectief niveau, en creëren ze toekomstbestendig schoolleiderschap. Naar de website: www.schoolleidersvo.nl.

  • CNV Leiderschapslab
    CNV Onderwijs biedt het LeiderschapsLab: een programma ontworpen om (aankomende) leidinggevenden te ondersteunen in hun professionele groei met focus op innovatie, AI, leiderschap, eigentijdse HRM-thema’s en verandermanagement. Het LeiderschapsLab is een volledig gratis programma dat bestaat uit toegankelijke webinars, workshops en diverse trainingen die naadloos passen binnen de hectiek van de drukke schema’s van leidinggevenden. Voor iedereen in het onderwijs met een leidinggevende functie, ook voor aspirerende schoolleiders. Je hoeft geen lid te zijn van CNV om deel te nemen.
    Meer informatie: www.cnv.nl/leiderschapslab of bekijk de Flyer Leiderschaplab.



Instrumenten

Inspiratie

Onderzoeken

  • Leiderschap in kleur

    Betreft: onderzoek naar de ervaringen van mensen van kleur die na mei 2020 zijn benoemd in leiderschapsposities in de (semi-)publieke sector. Door: Judi Mesman, Universiteit Leiden, april 2024.

  • Een nieuwe rol en een nieuw perspectief

    Betreft: katern over de begeleiding van startende leraren, schoolleiders en bestuurders. Uitgave: VO-academie van de VO-raad, oktober 2023.

  • Loopbanen van schoolleiders

    Onderzoek naar de carrièrepaden van schoolleiders en de mogelijkheden om instroom, behoud en doorgroei te bevorderen. Uitgevoerd door Voion, april 2023.

  • Evaluatieonderzoek Lerarenbeurs en professionalisering in brede zin

    Betreft: Onderzoek naar professionalisering in brede zin en evaluatie van de Lerarenbeurs. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: MOOZ, CAOP, Centerdata, maart 2022.

  • Arbeidsmarktonderzoek Schoolleiders voortgezet onderwijs

    Onderzoek naar de vraag naar en het aanbod van nieuwe schoolleiders, het imago en de interesse voor het beroep van schoolleider. Voion, maart 2021.

  • Begeleiding startende schoolleiders vo

    Onderzoek naar de actuele stand van zaken begeleiding startende schoolleiders in het vo. In opdracht van: Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Ecorys en MOOZ, januari 2021.