Binnen het voortgezet onderwijs werken meer dan 4.000 schoolleiders, zo blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek van Voion. De definitie van schoolleider wordt op verschillende manieren gehanteerd. Als schoolleider bent u (eind)verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs maar ook voor de dagelijkse bedrijfsvoering, personeel, financiën en de verbinding met de omgeving. Een complexe functie in steeds veranderende omstandigheden. Dit vraagt veel van de kennis en vaardigheden van een schoolleider en ook van de professionele ontwikkeling.
In dit dossier vindt u informatie over de arbeidsmarktontwikkelingen van schoolleiders in het vo en informatie over de professionele ontwikkeling van schoolleiders in het voortgezet onderwijs.
Beroepsstandaard
De vernieuwde Beroepsstandaard schoolleiders VO (2021, Schoolleidersregister VO) brengt in kaart welke kennis, vaardigheden en kwaliteiten van de beroepsgroep verwacht worden zodat ze zelf de regie kunnen nemen over de ontwikkeling van hun vak. Het katern ‘Richting geven aan professionele ontwikkeling. Aan de slag met de Beroepsstandaard schoolleiders VO’ (VO-academie i.s.m. Schoolleidersregister VO) kan gezien worden als de basis van de beroepsstandaard: het geeft concrete handvatten voor de manier waarop de standaard kan worden gebruikt bij de professionele ontwikkeling van schoolleiders en voor de ontwikkeling van de schoolorganisatie.
Initiatieven van de sociale partners speciaal voor schoolleiders in het voortgezet onderwijs
AOb leiderschapsprogramma
Teamleiders, afdelingsleiders, conrectoren, directeuren: als schoolleiding in het voortgezet onderwijs speel je een cruciale rol binnen je school. Om de voortdurende levering van goed onderwijs te waarborgen, is het essentieel dat schoolleiders zich blijven professionaliseren, dat hun positie binnen en buiten de school wordt versterkt en dat ze van elkaar leren. Met dit programma wil de AOb samen met schoolleiders hierop inzetten. Met als doel om hen maximaal toe te rusten om onderwijsprofessionals te motiveren, te ondersteunen en te inspireren, zodat zij werkgeluk ervaren en leerlingen het beste onderwijs kunnen bieden. Meer informatie: www.aob.nl/leiderschapsprogramma
Een document gemaakt door In Mundo dat u ondersteunt als u begint als schoolleider.
Deze leidraad is gepubliceerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en ondersteunt scholen in het voortgezet onderwijs om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen.
SRVO en de VO-academie hebben - in samenwerking met Bardo - een reflectietool ontwikkeld. Deze reflectietool voor iedere schoolleider in het vo, van teamleider tot rector, geeft inzicht in waar u staat in uw leiderschap en hoe u zich verder kunt ontwikkelen.
Hester Neppelenbroek vroeg de Schoolleidersbeurs-VO aan en startte de Executive Master of Management in Education (MME) bij TIAS. Het interview met haar is gepubliceerd in School Leidend Nederland van CNV Schoolleiders, juni 2024.
Barry Hodiamont, schoolleider van Yuverta vmbo Heerlen, vertelt over de masteropleiding die hij volgt met behulp van de Schoolleidersbeurs-VO: “Door mijn masteropleiding heb ik mijn blik verruimd, kijk ik meer vanuit een verdiepende en onderzoekende blik naar zaken.” Het interview met Barry verscheen in het magazine Van12tot18.
Van gymdocent naar locatiedirecteur, Ralf Buiter vertelt hoe een masteropleiding zijn kijk op leiderschap en onderwijs heeft verbreed. Door strategischer te denken, kan hij nu beter uitleggen waarom zijn team dingen doet zoals ze die doen. Een inkijkje in de professionalisering van schoolleiderschap.
Een verdiepend onderzoek naar de loopbaanfasen van schoolleiders, in opdracht van Voion, geeft hier inzicht in. Dit artikel is gepubliceerd in het magazine Van12tot18, september 2023.
Betreft: onderzoek naar de ervaringen van mensen van kleur die na mei 2020 zijn benoemd in leiderschapsposities in de (semi-)publieke sector. Door: Judi Mesman, Universiteit Leiden, april 2024.
Betreft: katern over de begeleiding van startende leraren, schoolleiders en bestuurders. Uitgave: VO-academie van de VO-raad, oktober 2023.
Onderzoek naar de carrièrepaden van schoolleiders en de mogelijkheden om instroom, behoud en doorgroei te bevorderen. Uitgevoerd door Voion, april 2023.
Betreft: Onderzoek naar professionalisering in brede zin en evaluatie van de Lerarenbeurs. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: MOOZ, CAOP, Centerdata, maart 2022.
Onderzoek naar de vraag naar en het aanbod van nieuwe schoolleiders, het imago en de interesse voor het beroep van schoolleider. Voion, maart 2021.
Onderzoek naar de actuele stand van zaken begeleiding startende schoolleiders in het vo. In opdracht van: Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Ecorys en MOOZ, januari 2021.