Betreft: Ramingen voor de arbeidsmarkt voor leraren in het po, vo en mbo
Door: Centerdata
In opdracht van: ministerie van OCW
Datum: december 2024
Dit rapport beschrijft de uitkomsten van een prognose van de onderwijsarbeidsmarkt voor het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Bij deze prognose, gemaakt met het model Mirror, is gebruik gemaakt van de meest recent beschikbare gegevens, waaronder referentieraming 2024 van OCW (OCW, 2024a), formatiegegevens met betrekking tot het onderwijspersoneel tot en met 1 oktober 2023 en de Macro Economische Verkenning (MEV) (CPB, september 2024).
Voortgezet onderwijs
In het vo wordt over het algemeen een oplopende krapte voorspeld. De situatie verschilt echter per vak. In 2029 verwachten we dat de vakken Nederlands, Duits, Frans, Informatica, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Klassieke Talen tekortvakken zullen zijn. Bij deze vakken is het aanbod van afgestudeerden duidelijk onvoldoende om de uitstroom van leraren te compenseren, ook als er rekening gehouden wordt met instroom uit de stille reserve en zijinstroom.
Klassieke Talen en Frans hebben momenteel een relatief wat lager tekort. De verwachting is echter dat het tekort bij deze vakken op termijn zal gaan oplopen. Te zien is dat zowel in de tekortmeting als in de ramingen het tekort in de tweedegraads sector groter is en zal blijven dan in de eerstegraads sector.
Het totale verwachte tekort laat een stijgende lijn zien. In de praktijk zullen de hiervoor genoemde tekortvakken een steeds groter deel van het tekort voor hun rekening nemen, bij de andere vakken lijkt er de komende jaren sprake van geen of afnemende tekorten.
De huidige raming van de tekorten in het vo bevat een verbeterde aanpak voor het aanvangstekort ten opzichte van de voorgaande raming. Toch wijkt de huidige raming slechts in zeer beperkte mate af van de voorgaande raming. De veranderingen samenhangend met ontwikkelingen in aanvangstekort, werkgelegenheid en veranderd arbeidsmarktgedrag (bijvoorbeeld uitstroom, instroom en verandering van aanstellingsomvang) van leraren houden elkaar in deze sector min of meer in evenwicht.
Bekijk de arbeidsmarktramingen op de website van Centerdata>>
Bekijk de ramingen voor uw regio>>
Zelf aan de slag met het Scenariomodel-VO |