Betreft: onderzoek naar de actuele stand van zaken begeleiding startende schoolleiders in het vo.
In opdracht van: Ministerie van OCW
Uitgevoerd door: Ecorys en MOOZ
Datum uitgave: januari 2021
De begeleiding van startende schoolleiders staat de laatste jaren hoog op de agenda. In het geactualiseerde Sectorakkoord VO (2018) zijn over deze begeleiding afspraken gemaakt door het Ministerie van OCW en de VO-raad. Om inzicht te krijgen in de actuele stand van zaken, is door Ecorys en MOOZ in opdracht van OCW onderzoek gedaan naar de begeleiding van startende schoolleiders in het voortgezet onderwijs.
Samenvatting
De begeleiding van startende schoolleiders (minder dan 3 jaar in functie) laat ruimte voor verbetering zien.
Coaching komt nog betrekkelijk weinig voor en de deelname aan inductieprogramma’s is momenteel nog beperkt.
Slechts 16 procent van de startende schoolleiders in ons onderzoek heeft deelgenomen aan een formeel
inwerkprogramma. Dit laat overigens onverlet dat de meeste startende schoolleiders wel deelnemen aan allerlei
losse begeleidingsactiviteiten. Het gaat dan onder meer om het volgen van een cursus of training, bezoek aan
een congres of seminar, het oppakken van een nieuw vraagstuk op school, zelfstudie en/of de deelname aan een
opleiding. Uit het onderzoek blijkt dat startende schoolleiders vooral aan informele leeractiviteiten deelnemen.
Van intensieve begeleiding is vooralsnog geen sprake en de deelname aan samengestelde inductieprogramma’s
is eerder uitzondering dan regel.
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen schoolleiders onderling. Sommige
schoolleiders doen veel; andere schoolleiders weinig. Dit hangt voor een deel samen met hun professionele
gedrevenheid. Schoolleiders die zichzelf continu willen verbeteren, nemen gemiddeld genomen aan meer
professionaliseringsactiviteiten deel dan schoolleiders die minder gedreven zijn. Daarnaast speelt ook de
ondersteuning en stimulans vanuit de organisatie een rol. Het onderzoek onderstreept hiermee de idee dat
professionalisering een duale verantwoordelijkheid is van de schoolleider én het schoolbestuur als werkgever.
Aanbevelingen
Schoolbesturen
Startende schoolleiders
Landelijk beleid
Download het volledige rapport Begeleiding startende schoolleiders vo.