VOION Haganum 2144

Publicaties

Education at a Glance 2024

donderdag 3 oktober 2024 | Onderwijsarbeidsmarkt

Betreft: Rapport over o.a. de structuur, financiën en prestaties van het onderwijs in OESO-landen
Uitgevoerd door: OESO
Datum: september 2024

Het jaarlijkse rapport Education at a Glance (EAG) van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) bevat gegevens over onder andere de structuur, financiën en prestaties van het onderwijs in de OESO-landen. Het rapport biedt waardevolle informatie over de positie van het Nederlandse onderwijsstelsel en geeft inzicht in belangrijke (internationale) trends.

Toegankelijkheid en overgangen in het onderwijs
Er zijn grote verschillen in de deelname aan voorschoolse educatie tussen kinderen uit verschillende inkomensgroepen. In 2022 ging 73% van de Nederlandse kinderen tussen de 0 en 2 jaar naar de kinderopvang. Hoewel dit percentage hoger is dan in de meeste OESO-landen, zijn er grote verschillen tussen inkomensgroepen: kinderen uit de hoogste inkomensgroep gaan aanzienlijk vaker naar de kinderopvang (88%) dan kinderen uit de laagste inkomensgroep (54%). 

Salaris van leraren
Het rapport laat ook zien dat Nederlandse leraren relatief goed verdienen in vergelijking met hun collega's in andere OESO-landen. Ze verdienen gemiddeld 85% (voortgezet onderwijs) van het salaris van andere hoogopgeleiden in Nederland. In andere OESO-landen liggen deze percentages tussen de 81% en 88%.

Eigen financiële bijdrage
De eigen financiële bijdrage van huishoudens aan het onderwijs verschilt sterk per onderwijstype. In het primair onderwijs is deze bijdrage met 1% van de totale uitgaven relatief laag, maar in het hoger onderwijs en de voorschoolse educatie is deze met 13% aanzienlijk hoger. Dit kan een belemmering vormen voor toegang tot deze vormen van onderwijs.

Uitgaven aan onderwijs
Nederland investeert aanzienlijk in onderwijs. In 2021 bedroegen de totale uitgaven aan onderwijsinstellingen in Nederland 5,4% van het bruto binnenlands product (bbp). Dit is iets hoger dan het OESO-gemiddelde van 5,1% en het EU-gemiddelde van 4,5%. Dit toont aan dat er een sterke politieke wil is om een kwalitatief hoogstaand en toegankelijk onderwijssysteem te behouden en verder te ontwikkelen.

Het EAG-rapport 2024 onderstreept het belang van voortdurende inspanningen om gelijkwaardigheid in het onderwijs te bevorderen.

Download Education at a Glance 2024 >>

Bijlagen bij de publicatie:

Gerelateerde onderwerpen