Betreft: Rapportage van de ontwikkelingen die de functiemix in het vo in de periode 2018 - 2023 heeft doorgemaakt.
Door: Voion
Datum: november 2024
In het vo kan een leraar benoemd worden in een LB-, LC-, LD- of LE-functie. De verdeling van leraren over de salarisschalen heet de functiemix. Voor de scholen is de functiemix een instrument om invulling te geven aan strategisch personeelsbeleid. De kern van de functiemix is het creëren van verschillende functieniveaus voor leraren, met een duidelijke loopbaanstructuur. Dit moet bijdragen aan een betere beloning en erkenning van leraren, afhankelijk van hun ervaring, kwalificaties en prestaties. Leerkrachten kunnen hierdoor carrière maken voor de klas en in de school.
In de CAO VO 2023 -2024 (artikel 5.2, lid 2) hebben de sociale partners afgesproken de ontwikkelingen van de functiemixpercentages op sectorniveau te monitoren en bij een dalende landelijke trend passende afspraken overeen te komen.
Startsituatie en ontwikkeling functiemix vo
De verdeling van de functiemix is in 2023 ten opzichte van 2018 in lichte mate veranderd. Over de gehele periode is een lichte stijging (1,3 procentpunt) zichtbaar van het aandeel LB-docenten, een vrijwel even grote stijging (1,5 procentpunt) van het aandeel LC-docenten en een aanzienlijker daling (-3,0 procentpunt) in het aandeel LD-docenten.
In het rapport is te zien hoe de functiemix in het voortgezet onderwijs zich in de periode tussen 2018 en 2023 heeft ontwikkeld.
Verschillen tussen schooltypen
Bij twee soorten categorale scholen wijkt het beeld het sterkst af van de sector als geheel:
Verschillen tussen regio’s
Naar regio (Randstad versus rest van Nederland) zijn de volgende verschillen geconstateerd:
Maatwerkafspraken
Op 350 scholen zijn maatwerkafspraken gemaakt; dit is 54% van het totaal aantal scholen (BRIN4-niveau). De ontwikkelingen in de functiemix tussen 2018 en 2023 verschillen enigszins tussen de scholen met en zonder maatwerkafspraken:
Samenhang ontwikkeling functiemix met personeelssamenstelling
Is de personeelssamenstelling op een school van invloed op hoe de functiemix zich heeft ontwikkeld? Daarvoor zijn weinig aanknopingspunten: op veel onderzochte punten is er niet of nauwelijks een samenhang tussen de personeelssamenstelling van een school en de ontwikkeling in de functiemix.
Lees de volledige rapportage 👇