Betreft: onderzoek om de kenmerken van effectief taakbeleid in het voortgezet onderwijs te inventariseren.
Opdrachtgever: cao-partners in het voortgezet onderwijs
Uitgevoerd door: TNO onder begeleiding van Voion
Datum rapport: januari 2017
In opdracht van de cao-tafel VO publiceerde Voion in 2015 het TNO rapport ‘Werkdrukonderzoek in het VO’. In dat rapport is het beschikbare onderzoek naar werkdruk in het Voortgezet Onderwijs (VO) gebundeld. Daaruit blijkt dat veel en complexe oorzaken voor werkdruk in het VO aan te wijzen zijn. Taakbeleid blijkt ook een van de oorzaken van werkdruk en dat terwijl het geïntroduceerd is als een werkwijze om werkdruk te voorkomen. De eerste aanbeveling van TNO was het verbeteren van taakbeleid. Die aanbeveling is door de sociale partners overgenomen.
Een van de eerste stappen op weg naar een effectiever taakbeleid is de inventarisatie van ‘lessons learned’. Scholen hebben uiteenlopende ervaringen met de invoering en bijstelling van taakbeleid opgedaan. Wat valt daarvan te leren? Wat zijn succes- en faalfactoren? Zowel goed geslaagd als ronduit mislukt taakbeleid levert belangrijke ervaringen. TNO heeft daarom in opdracht van de sociale partners een analyse gemaakt van taakbeleid(sdocumenten) van 22 scholen en scholengemeenschappen en nam 30 interviews af met schoolmanagement, HR en docenten/mr-leden.
Succesfactoren
Uit deze analyse zijn enkele succesfactoren van effectief taakbeleid geïdentificeerd:
Aanbevelingen
Voor het geval het vertrouwen er (nog) niet is en er geen draagvlak is voor het loslaten van het bekende, formuleert TNO een aantal aanbevelingen.
Om als sector scholen te ondersteunen met vormgeven van het taakbeleid kan worden nagedacht over een (digitaal) instrument dat aan de volgende eisen tegemoet komt:
Vervolg
Dit jaar wordt de volgende stap gezet: met scholen werken aan een handreiking en een digitaal instrument dat het ontwikkelen en de invoering van een effectief taakbeleid faciliteert. Naar verwachting zullen eind 2018 een of meerdere pilots met de handreiking en het instrument starten.
Meer informatie