Betreft: Onderzoek naar de opleidings- en werklocatie van startende leraren in het vo.
Door: Voion
Datum: januari 2025
Dit onderzoek biedt inzicht in waar startende leraren zijn opgeleid en waar zij gaan werken en in welke mate de opleidingslocatie een verband heeft met de werklocatie. Inzicht hierin is belangrijk voor het aantrekken van leraren.
Conclusies
Uit het onderzoek komt naar voren dat de opleidingslocatie een belangrijke indicator is voor de uiteindelijke werklocatie, hoewel dit per regio en provincie in meer of mindere mate verschilt. Dit maakt een brede spreiding van de opleidingen belangrijk om regionale tekorten tegen te gaan en een zo groot mogelijke spreiding van leraren over het land te realiseren. Het algemene patroon dat in dit onderzoek naar voren komt is dat leraren zich voornamelijk vestigen in de provincie of arbeidsmarktregio waarin zij zijn opgeleid. In provincies waar geen opleidingslocaties aanwezig zijn, komen de startende leraren voornamelijk van opleidingen die aangeboden worden in aangrenzende provincies. Eenzelfde patroon is te zien op het niveau van de arbeidsmarktregio.
Om tekorten buiten de Randstad tegen te gaan, kan uitbreiding van opleidingslocaties in deze gebieden worden overwogen. Daarom bevelen we aan om, waar regionale tekorten dreigen, te onderzoeken of uitbreiding van opleidingslocaties wenselijk en/of noodzakelijk is voor het aantrekken van leraren in specifieke regio’s.
Download het onderzoeksrapport>>