VOION Haganum 2144

Publicaties

Sectorrapportage voortgezet onderwijs 2024

dinsdag 26 november 2024 | Onderwijsarbeidsmarkt

Betreft: een rapportage met een actueel overzicht van cijfermatige trends en ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs. 
Uitgevoerd door: VO-raad
Datum: november 2024

Jaarlijks presenteert de VO-raad met de sectorrapportage zowel de feiten en cijfers, als het verhaal achter de cijfers van het funderend onderwijs. Het is de vierde sectorrapportage van het funderend onderwijs. In de rapportage van 2024 gaan ze dieper in op de ontwikkelingen rondom het personeelstekort, het welbevinden van leerlingen, tijdelijke subsidies en overhead. De rapportage laat zien wat goed gaat en waar het onderwijs op verbeterd kan worden of waar extra acties nodig zijn.

De Sectorrapportage voortgezet onderwijs 2024 laat onder meer zien:  

  • dat het personeelstekort grotendeels bestaat uit ‘verborgen tekorten’;

Uit de landelijke meting leraren- en schoolleiderstekorten in het vo van 2023 bleek een tekort van ongeveer 3.800 fte. Ongeveer 60% van het tekort is ‘verborgen’ en wordt intern opgelost zonder een vacature te plaatsen. Dit leidt tot een verhoogde werkdruk voor het bestaande personeel.

  • dat het welbevinden van leerlingen afneemt;

Veel jongeren ervaren mentale problemen zoals somberheid, angst, motivatie- en/of concentratieproblemen. Dit laten de cijfers ook zien; het welbevinden van jongeren is de afgelopen jaren gedaald. Leerlingen geven hun welbevinden op school in 2022-2023 volgens de Monitor Sociale Veiligheid VO een 7,4 (in 2020-2021 een 7,8).

  • hoeveel leerlingen zitten op, boven of onder (meervoudig) schooladvies;

In het schooljaar 2023-2024 ontving bijna een derde van de leerlingen een dubbel schooladvies. Dit percentage is de afgelopen jaren gestegen.

  • dat tijdelijke subsidies zorgen voor onvoorspelbaarheid van de bekostiging;

Onderzoek laat zien dat subsidies een steeds groter deel van de schoolinkomsten uitmaken (6 tot 9x zoveel als in 2019), maar ze zijn vaak tijdelijk en beperken duurzame investeringen in kwaliteit en personeel. 

  • dat efficiënt ingerichte overhead zorgt voor meer focus op leren en lesgeven.

Over de afgelopen vijf jaar is het aandeel overhead gestegen van 13,6% in 2019 naar 14,4% in 2023. Kritisch kijken naar het percentage overhead is goed, maar ondersteunende functies zijn van grote waarde in het onderwijs. Zij ontlasten docenten met indirecte en directe werkzaamheden waardoor er meer tijd is voor het voorbereiden en uitvoeren van lessen en het begeleiden van leerlingen.

De sectorrapportage is op 21 november 2024 door de voorzitters van de PO-Raad en VO-raad aangeboden aan de onderwijscommissieleden van de Tweede Kamer.

Bekijk de interactieve (online) sectorrapportage voortgezet onderwijs 2024 >>