Betreft: inzichten en aanbevelingen van 18 Amsterdamse scholen voor driejarige begeleidingsprogramma’s voor startende leraren
Gepubliceerd door: Netwerk Begeleiding Startende Leraren in het VO in Amsterdam
Datum uitgave: januari 2017
Achttien Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs hebben gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling van driejarige begeleidingsprogramma’s voor startende leraren. Coaches, schoolleiders en stafmedewerkers op het terrein van personeel en organisatie vanuit de verschillende scholen hebben samengewerkt bij het ontwikkelen en implementeren van begeleidingsprogramma’s en begeleidingsinstrumenten. Daarbij ging het niet alleen om het verlichten van de eerste stappen in het beroep door middel van coaching en werkdrukverlaging, maar ook om het stimuleren van professionele ontwikkeling.
De scholen zijn bij de ontwikkeling van die programma’s ondersteund door experts vanuit drie projecten:
Zowel de projecten als de scholen zijn daarbij financieel ondersteund door het ministerie van OCW.
Inzichten en aanbevelingen
In deze slotpublicatie delen scholen en projectleiders de lessen die zijn geleerd ten aanzien van de inrichting van goede begeleidingstrajecten, de randvoorwaarden en de inbedding in schoolbeleid. Tevens worden enkele voorbeelden van begeleidingsinstrumenten gepresenteerd.
Zeven inzichten en aanbevelingen: