VOION Haganum 2144

Publicaties

Uitstroom universitair geschoolde startende docenten

maandag 17 februari 2025 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

Betreft: Verkenning naar de mogelijke verklaringen voor de relatief hoge uitstroom uit het voortgezet onderwijs van universitair geschoolde startende docenten.
Door: Voion
Datum: januari 2025

De kans dat leraren stoppen als docent in het voortgezet onderwijs is voor starters met een universitaire lerarenopleiding ('universitair opgeleide docenten') groter dan voor starters met een lerarenopleiding aan een hogeschool. Voor het achterhalen van verklaringen hiervoor is gebruik gemaakt van een literatuurverkenning, een vragenlijstonderzoek onder 193 startende docenten en interviews met acht universitair geschoolde oud-docenten die hooguit zes jaar voor de klas stonden en met acht studenten aan universitaire lerarenopleidingen (ULO).

Uit de literatuur, enquête en interviews komen de volgende mogelijke verklaringen voor uitstroom naar voren:

  • universitair geschoolde docenten voelen zich als starter - door de kortere duur van hun opleiding - doorgaans minder bekwaam dan hun hbo-geschoolde collega’s, vooral op het gebied van klassenmanagement.
  • daarop aansluitend is de begeleiding op school voor de meeste starters niet voldoende.
  • ook speelt mee dat universitair geschoolde docenten buiten het onderwijs meer kunnen verdienen en meer loopbaanmogelijkheden hebben dan hbo-opgeleide docenten.

Aanbevelingen

De belangrijkste aanbevelingen om de uitstroom uit het vo van starters met een universitaire lerarenopleiding te verminderen:

Aanbevelingen voor vo-scholen:

  • werkdrukvermindering, bijvoorbeeld door de in de CAO VO vastgelegde lesreductie voor starters ook daadwerkelijk toe te passen;
  • een inschaling die recht doet aan de kennis, kunde en ervaring van de starter en voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling en salarisgroei en transparantie over de mogelijkheden;
  • voldoende begeleiding (op maat);
  • voldoende afwisseling en ruimte voor ontwikkeling, bijvoorbeeld door als school voldoende tijd beschikbaar te stellen om de docent, juist ook in latere jaren, zijn eigen lessen en lesmateriaal te laten evalueren, te verbeteren en te vernieuwen.

 Aanbeveling voor universitaire lerarenopleidingen:

  • meer aandacht voor klassenmanagement.

Download het onderzoeksrapport of bekijk de factsheet met de highlights uit het rapport en aanbevelingen om universitair geschoolde starters te behouden.  

Gerelateerde onderwerpen