Betreft: Onderzoek naar de invloed van baan-, persoons- en gezinskenmerken op de deeltijdfactor van medewerkers in het vo
Door: Voion
Datum: maart 2025
Inzicht in verschillen in de gemiddelde deeltijdfactor van verschillende groepen medewerkers kan scholen ondersteunen om in gesprek te gaan over de deeltijdfactor en deze waar mogelijk te verhogen in het licht van arbeidsmarkttekorten in het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek, een analyse van CBS-microdata, is de gemiddelde deeltijdfactor en het aandeel parttimers voor onderwijspersoneel vergeleken op:
Conclusies
Deeltijdfactor naar persoonskenmerken
In alle functies werken mannen gemiddeld meer dan vrouwen. De omvang van de werkweek neemt bij mannen toe met de leeftijd, bij vrouwen blijft dit redelijk stabiel.
Deeltijdfactor naar baankenmerken
Leraren en beheer en administratief personeel hebben een vergelijkbare omvang van de werkweek. Medewerkers met tijdelijke contracten werken beduidend minder dan vaste medewerkers. Mannen werken bij beide typen contracten meer dan vrouwen, vooral bij vaste contracten. De omvang van de werkweek neemt toe met het salaris; de mate van het effect verschilt tussen mannen en vrouwen.
Deeltijdfactor naar gezinskenmerken
De omvang van de werkweek voor onderwijsmedewerkers verschilt naar de aanwezigheid van een partner en/of kinderen. Vrouwen passen hun werkweek anders aan dan mannen. Vrouwen met een partner of kinderen werken minder, mannen met een partner of kinderen blijven ongeveer dezelfde werkweek houden of werken juist meer. Bovendien is de gemiddelde werkweek bij vrouwen lager naarmate er meer kinderen in het huishouden zijn, terwijl bij mannen de werkweek juist licht hoger uitkomt.
Aanknopingspunten voor beleid
Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat de deeltijdfactor aanzienlijk lager is voor jonge medewerkers onder de 25 jaar en medewerkers met tijdelijke contracten. Uit een vervolganalyse blijkt ook dat deze variabelen niet los van elkaar kunnen worden gezien; het zijn vaak jonge medewerkers die tijdelijke contracten hebben. Zoals in eerder onderzoek werd geconstateerd, zijn kleine en tijdelijke contracten ook de kenmerken van startende leraren die vroegtijdig uitvallen. Deze uitkomsten kunnen voor scholen reden zijn om met beleid meer in te spelen op deze groepen, niet alleen om de deeltijdfactor te verhogen maar ook om uitval te voorkomen.
Het onderzoek laat verder opvallende verschillen in de deeltijdfactor tussen mannen en vrouwen zien, waarbij leeftijd maar ook het hebben van kinderen en/of een partner een rol speelt. Dit onderbouwt eerdere bevindingen dat zorgtaken en de levensfase een belangrijke invloed hebben op de omvang van de werkweek. Het is belangrijk dat scholen hier het gesprek over aangaan om in te spelen op individuele behoeften die sterk kunnen verschillen tussen groepen medewerkers. Instrumenten zoals de door Voion ontwikkelde gesprekstool ‘In gesprek over de deeltijdfactor’ en pilots met andere ondersteunende middelen zoals vanuit ‘Het Potentieel Pakken’ kunnen hierbij ondersteunen.
Download het onderzoeksrapport of de gesprektool met een samenvatting van de onderzoeksresultaten.
Meer informatie over de deeltijdfactor van medewerkers in het voortgezet onderwijs>>