'Als het gaat om veiligheid en gezondheid is de verleiding groot om terug te vallen op de regels. Maar met gedachteloos toepassen van de regels worden arbeidsomstandigheden niet veiliger of gezonder', zegt Rick van Workum, programmaleider Veilig, gezond & vitaal werken bij Voion. ‘Zelf blijven nadenken en je oordeel vormen blijft belangrijk.' (lees het volledige artikel).
Voion wil scholen hierin graag ondersteunen. Dit doen we onder meer door:
Verder vindt u op dit gedeelte van de site antwoorden op relevante vragen over veiligheid in praktijklokalen:
Heeft u nog vragen of opmerkingen over veilig werken in vak- en praktijklokalen? Laat het dan weten.
De site met de arbonormen voor het voortgezet onderwijs, gezamenlijk vastgelegd door sociale partners.
De Arboscan-VO is het branche-erkende RI&E-instrument voor het voortgezet onderwijs. Scholen kunnen met de Arboscan-VO gemakkelijk zelf hun arborisico’s inventariseren en analyseren en daarop hun arbobeleid afstemmen en uitvoeren.
Een leidraad voor hoe scholen de zorg voor veilige- en gezonde arbeidsomstandigheden kunnen organiseren.
Het Kwaliteitskader Huisvesting helpt u op weg met een reeks eenduidige en praktisch toepasbare kwaliteitscriteria voor onderwijsgebouwen.
Deze websites bieden informatie en tools, zoals veiligheidsinstructiekaarten en checklists, gemaakt door platforms en vakverenigingen in het voortgezet onderwijs en hun docenten met ondersteuning van Voion.
Wilt u veilig werken in een praktijklokaal?
Overzichtspagina met VO-signalen uitgebracht door Voion. Een VO-signaal geeft informatie en advies over een specifiek onderwerp m.b.t. veilig en vitaal werken in het voortgezet onderwijs.
BWI-docent Lindrina Hassell van het Over Betuwe College (OBC) Huissen maakt graag gebruik van de video’s: “Je weet zeker dat de leerlingen betrouwbare informatie krijgen en de instructies maken mijn werk leuker en lichter.”
Wat heeft de Arbocatalogus-VO te maken met de Arbowet en de kwaliteit van de werkplek van de docent Lichamelijke Opvoeding? Waar gaat Arbowetgeving over en wie moet wat op school minimaal (laten) regelen? En waar gaat de Arbowet niet over en is aan de school zelf om te bepalen? Artikel LO Magazine, januari 2024.
In dit artikel vertellen twee enthousiaste preventiemedewerkers over hun taken en verantwoordelijkheden. In welke mate leeft een gezond en veilig werkklimaat op de scholen?
Als je een PBM kiest, moet deze niet alleen beschermen tegen gevaar, maar ook passen bij de omstandigheden en juist gebruikt worden. Peter Boen gaf in maart een workshop over PBM’s tijdens de studiemiddag van Voion.
Hoe richt je de school veilig in op zo’n breed en sectoroverstijgend profiel? Barbera Wiersma, directeur van het Platform vmbo D&P, en D&P-docent Jorein van der Put delen hun ervaringen.
Scholen stelden aan het Platform BWI steeds vaker de vraag 'Wat is een verantwoord aantal leerlingen in het praktijklokaal'? Het Platform BWI, BWI-docenten en Voion stelden een landelijke richtlijn op. Dit artikel is gepubliceerd in het magazine Van12tot18, september 2022.
Aandacht voor veiligheid groeit de laatste jaren. Maar hoe weet je of jouw praktijklokaal aan alle veiligheidseisen voldoet? Dit artikel is gepubliceerd in het magazine Van12tot18, dec. 2021.
In een praktijklokaal geeft een ervaren docent een demonstratie aan een student. Hij houdt daarbij geen rekening met de veiligheidsinstructies en draagt geen persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Een RI&E op papier is niet genoeg. Arbo-online, januari 2021.
Docenten en leerlingen moeten veilig werken in praktijk- en technieklokalen. Toch kan een ongeluk gebeuren, want ‘100% veilig’ bestaat niet. Maar er is veel wat scholen en docenten kunnen doen om het risico zo klein mogelijk te maken.
Sinds 2016 organiseert SOML cursussen voor sociale en fysieke veiligheid intern. Dat biedt verschillende voordelen.
SG Panta Rhei had duidelijke regels om veilig te werken in praktijklokalen. Ondanks dat, gebeurde er een ongeluk. Veiligheidscoördinator Hans Viskil vertelt over hoe dit kon gebeuren, het proces na zo’n ongeluk en hoe direct de regels zijn aangescherpt.
De cirkel van plan-do-check-act geeft continuïteit aan het veiligheidsbeleid op het Stanislas College.
Een van de ankers voor veiligheid binnen CSG Calvijn in Rotterdam is duidelijk zijn over de gedragsregels en elkaar daar consequent op aanspreken.
Betreft: tweejaarlijks onderzoek naar de ontwikkeling van de kwaliteit van arbeid in Nederland. In opdracht van: ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uitgevoerd door: TNO, maart 2023.
Betreft: Een verdiepend onderzoek naar honderd ernstige arbeidsongevallen met machines. In opdracht van: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uitgave: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2018.
De realiteit achter de cijfers over arbeidsongevallen en beroepsziekten, door de Inspectie SZW