Een optimaal binnenklimaat is belangrijk voor het welbevinden van leerlingen en onderwijspersoneel in de school. Daarnaast zijn de leerprestaties in een goed geventileerde onderwijsruimte beter en worden aanwezigen minder blootgesteld aan voor de gezondheid nadelige binnenmilieufactoren.
Goed ventileren op school, het toevoeren van frisse buitenlucht en afvoeren van vervuilde binnenlucht, is één van de belangrijkste maatregelen om tot een gezond binnenklimaat te komen. Leraren en ander personeel in de school hebben een belangrijk aandeel in het op tijd starten met ventileren door bijvoorbeeld het op tijd openen van roosters of klepramen, het bedienen van de ventilatie of het aanvullend luchten. Een (in elk schoollokaal verplichte) kooldioxidemeter (CO2-meter) helpt om op tijd de juiste ventilatieacties te nemen. Een goed binnenklimaat wordt dus bereikt door een combinatie van technische, gedragsmatige en organisatorische maatregelen.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) biedt informatie, handreikingen en praktijkverhalen. Van circulair bouwen tot binnenklimaat >>
Het Kwaliteitskader Huisvesting helpt u op weg met een reeks eenduidige en praktisch toepasbare kwaliteitscriteria voor onderwijsgebouwen.
Bij de nieuwbouw van de Olympia-locatie van het Christiaan Huygens College in Eindhoven stond veel daglicht, open ruimtes en een gezond binnenklimaat bovenaan op het verlanglijstje.
Op Alfrink College in Zoetermeer leverde een stemversterker voordelen op voor een individuele docent.
Onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) toont aan dat slechte ventilatie ook effect heeft op de toetsscores van basisschoolleerlingen en dus op de kerntaak van scholen, goed onderwijs.
Een onderzoek naar of het binnenklimaat van de school invloed heeft op de leerprestaties van basisschoolleerlingen in Nederland. Auteur: Silke Daals, juli 2021.
Een onderzoek naar de kwaliteit van de huisvesting in het primair en voortgezet onderwijs.