De site met de arbonormen voor het voortgezet onderwijs, gezamenlijk vastgelegd door sociale partners.
De Arboscan-VO is het branche-erkende RI&E-instrument voor het voortgezet onderwijs. Scholen kunnen met de Arboscan-VO gemakkelijk zelf hun arborisico’s inventariseren en analyseren en daarop hun arbobeleid afstemmen en uitvoeren.
De Gespreksleidraad Anders organiseren in het voortgezet onderwijs biedt scholen handvatten bij het doorlopen van het proces om het onderwijs anders te organiseren.
Een leidraad voor hoe scholen de zorg voor veilige- en gezonde arbeidsomstandigheden kunnen organiseren.
Hebben jullie een werkdrukplan gemaakt voor de besteding van de collectieve werkdrukmiddelen? En is dit het moment om stil te staan bij hoe de uitvoering nu loopt? Voion heeft voor scholen die in dit stadium van de uitvoering zitten de KoersKaart Evalueer jullie werkdrukplan ontwikkeld. Via de stappen in de koerskaart kunnen werknemers met elkaar bespreken of en hoe het werkdrukplan bijgesteld moet worden.
Voion heeft ter ondersteuning van het opstellen van de werkdrukplannen voor de collectieve werkdrukmiddelen een Koerskaart Werkdrukplan opgesteld. Via de stappen in deze koerskaart gaan deelnemers met elkaar in overleg over oorzaken van werkdruk en mogelijke oplossingen en komen ze tot maatregelen die worden opgenomen in het werkdrukplan.
In dit stappenplan worden de diverse instrumenten en diensten gepresenteerd in een cyclische aanpak.
Teamwerk-VO is een procesaanpak, waarmee je als school zelf aan de slag gaat om een gezonde werkomgeving en werkplezier te stimuleren. Centraal daarin staat een dialoog waarin gewerkt wordt aan oplossingen voor energievreters.
Bent u benieuwd hoe u een gesprek over werkdruk praktisch en kundig aanpakt? Wilt u tips om het nog beter te doen? Deze drie video’s kunnen helpen om het gesprek goed voor te bereiden en te begeleiden.
Voortgezet Werkplezier is een aanpak, een stappenplan, om aan de slag te gaan met werkdruk. Werknemers nemen samen de tijd om te kijken wat er echt aan de hand is.
Welzijnscheck-VO is een (gratis) internetapplicatie, speciaal voor het voortgezet onderwijs, waarmee personeelsleden inzicht krijgen in hun welzijnssituatie in relatie tot hun werk.
In opdracht van de cao-tafel VO heeft Voion samen met TNO, YouFacilitate en het Haarlem College een nieuwe aanpak ontwikkeld voor de verdeling van niet-lesgebonden taken in het voortgezet onderwijs.
Het Carmel College Salland deed begin dit jaar mee aan de pilot Werkbalans. Annemiek Hietkamp en Suzanne von der Dunk vertellen hun ervaringen. ''Wij hebben ervaren dat we zo op een snelle en eenvoudige manier werken aan een betere verdeling van de taken en meer verbinding in het team.''
“Het heeft ons een enorme impuls gegeven om een beter beeld van de ervaren werkdruk onder onze docenten te krijgen en met elkaar in gesprek te gaan om die werkdruk te verminderen”
Het Haarlem College startte in 2021 met een nieuwe werkverdeling van het taakbeleid. De nieuwe vorm van taakbeleid is inmiddels uitgegroeid tot een geheel nieuwe werkwijze die door alle medewerkers wordt gedragen.
Op het Haarlem College verdelen docenten de niet-lesgevende taken sinds vorig studiejaar onderling. Niet de uren staan daarbij voorop, maar de last of het plezier dat zij zelf ervaren. Een taakbeleid zonder uren tellen, werkt dat?
Hoe kunnen de niet-lesgevende taken van docenten beter worden ingevuld zodat daar minder energie weglekt?
Met de 'Werkdrukchallenge' stelde het ministerie van OCW bedrijven in de gelegenheid om creatieve oplossingen te bedenken om werkdruk te verlagen in het voortgezet onderwijs.
Het Regius College heeft voor de besteding van de convenantsmiddelen ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ gekozen voor een bijzondere oplossing: het inrichten van twee leerlingenbalies en een structuurklas.
De Gelderse Onderwijsgroep Quadraam heeft besloten om het bedrag uit het convenant ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ beleidsrijk door te sluizen naar de scholen om zo met incidentele middelen een structureel resultaat te behalen.
In het convenant ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ zijn tijdelijke middelen beschikbaar gesteld aan scholen voor maatregelen tegen tekorten en werkdruk.
Van onveilige sfeer naar hechte werkgemeenschap bij de Haemstede-Barger mavo uit Heemstede.
Het pilotproject Teamwerk-VO gaf OSG Singelland handvatten om de spanningen gemeenschappelijk bespreekbaar te maken
Het Amersfoortse College deed mee aan de pilot van Teamwerk-VO
Het pilotproject gaf ons gelegenheid om de ‘koffieautomaat-gesprekken’ en de ontevredenheid te doorbreken
Het Regius College uit Schagen heeft met maar liefst 290 medewerkers deelgenomen aan het pilotproject van Teamwerk-VO
Artikel magazine Direct
OSG Singelland zet mediation in als HR-instrument dat ziekteverzuim en langdurig uitval moet voorkomen.
Artikel magazine Van12tot18. Het is belangrijk om werkdruk tijdig te onderkennen en maatregelen te nemen.
De Mondia Scholengroep voert gericht beleid op duurzame inzetbaarheid van zijn medewerkers.
Het Goois Lyceum maakt al drie jaar extra tijd vrij voor onderwijsontwikkeling.
Een terug- en vooruitblik op het omvangrijk welzijnstrajecct bij Scholengroep Over- en Midden-Betuwe.
Taakbeleid in het onderwijs moet zorgen voor een eerlijke verdeling van het werk. Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam overweegt het taakbeleid op de schop te nemen.
Videocompilatie en sfeerverslag van het debat 'Een ander perspectief op taakbeleid' op 3 februari 2016 in De Balie.
Panta Rhei vergroot het welbevinden en de professionaliteit van de school met de inzet van de vitaliteitscan.
Een beter welzijn voor iedereen. Dat is wat SGOMB beoogt met het welzijnstraject dat in 2015 van start is gegaan.
Scholengroep Over- en Midden-Betuwe ging samen met de GMR in gesprek over wat ze wilden bereiken met het welzijnsonderzoek
Interconfessionele Scholengroep ISW in ’s-Gravenzande ging aan de slag met Voortgezet Werkplezier en merkte dat met praktische technieken en veel aandacht voor het positieve docenten hun werkplezier hervinden.
‘Stress reguleren, kun je leren’
Op praktijkschool De Venen in Drachten gaan medewerkers vaker zelf op zoek naar oplossingen voor werkdruk.
Betreft: resultaten van twee enquêtes naar toenemende werkdruk voor leraren in het vmbo en praktijkonderwijs als gevolg van zij-instroom van leerlingen. Uitgevoerd door: Stichting Platforms vmbo (november 2024) en de Sectorraad Praktijkonderwijs (oktober 2024).
Betreft: Onderzoek naar de arbeidssituatie van werknemers. Uitgevoerd door: TNO en CBS in samenwerking met het ministerie van SZW, mei 2024.
Betreft: (Deel)rapport over de trends en ontwikkelingen in het (voortgezet) onderwijs. Uitgave: Inspectie van het Onderwijs. Datum rapport: april 2024.
Betreft: Onderzoek naar de arbeidssituatie van werknemers. Analyse van gegevens uit de NEA voor het voortgezet onderwijs. Bron: NEA 2022 Tabellen sector onderwijs TNO. Uitgave: Voion, februari 2024.
Onderzoek naar werkdruk in het onderwijs gebaseerd op de Nederlandse Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Uitgevoerd door: TNO, december 2023.
Betreft: tweejaarlijks onderzoek naar de ontwikkeling van de kwaliteit van arbeid in Nederland. In opdracht van: ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uitgevoerd door: TNO, maart 2023.
Onderzoek naar tevredenheid en loyaliteit van medewerkers in het po en vo (leraren en ondersteuners). Uitgevoerd door: DUO Onderwijsonderzoek & Advies, oktober 2023.
Betreft: Onderzoek gericht op het verkrijgen van inzicht in trends van burn-outklachten onder jonge werknemers sinds 2015. In opdracht van: Directie Gezond & Veilig werken, ministerie van SZW. Uitgevoerd door: TNO, 2023.
Tweede meting naar de feitelijke besteding van de convenantsmiddelen 'Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting'. Voion, januari 2022.
Onderzoek naar de maatregelen die met de middelen uit het convenant 'Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting' zijn uitgevoerd of nog in planvorming of uitvoering zijn. Uitgevoerd door Voion in opdracht van de cao-tafel vo, april 2021.
Artikel in Tijdschrift voor HRM over een onderzoek naar de wijze waarop oudere werknemers de impact van het Generatiepact ervaren (Klaske Veth en Tinka van Vuuren, augustus 2020).
Een internationaal onderzoek naar de leer- en werkomgeving van leraren en hun schoolleiders in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Een analyse van tevredenheidsaspecten en verloopgeneigdheid in het vo uit de Werkmonitor door CAOP in opdracht van Voion (april 2020)
Een advies aan de regering uit naam van de voltallige Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)
Een onderzoek naar werkdruk in het onderwijs
Verkenning naar het anders organiseren van onderwijs en de impact op het personeel.
SWOT-analyse van de arbeidsmarkt in het voortgezet onderwijs
Onderzoek naar de rol van het veiligheidsklimaat in de gezondheid en veiligheid van zorgmedewerkers en zorgorganisaties.
De realiteit achter de cijfers over arbeidsongevallen en beroepsziekten, door de Inspectie SZW
Wat zijn de succesfactoren voor een effectief taakbeleid?
Gedetailleerd onderzoek naar de dagelijkse belasting van leraren in het primair- en voortgezet onderwijs
Een literatuurstudie naar oorzaken van werkdruk in het vo en wat goede manieren zijn om met werkdruk om te gaan.