In de CAO VO is afgesproken dat de werknemers gezamenlijk bepalen waar de collectieve werkdrukmiddelen aan worden besteed. In groepen of organisatorische eenheden gaan ze met elkaar in gesprek om werkdrukplannen te maken. Daarbij zal de kwaliteit van de oplossingsmaatregelen in de werkdrukplannen nauw samenhangen met de kwaliteit van de groepsgesprekken. Geadviseerd wordt dan ook om iemand (uit de groep of uit de school) te vragen de groepsgesprekken (praktisch) te organiseren en voor te bereiden en (procesmatig) te begeleiden.
Een eerste bijeenkomst kan worden gebruikt om op drie niveaus afspraken te maken:
Voor een eenvoudig (werkdruk)probleem dat voor iedereen speelt en waarvoor een simpele oplossing is waarover iedereen het met elkaar eens is, is energie steken in procedures en zorg voor een goed proces waarschijnlijk overbodig. Echter voor complexe en vrijwel onontwarbare werkdrukproblemen ligt dat anders. Procedures afspreken en aandacht hebben voor de manier waarop samengewerkt wordt aan een oplossing, is dan belangrijk. Zeker als de betrokkenen nog tot een gezamenlijke probleemdefinitie moeten komen van waaruit naar een oplossing gezocht kan worden. In deze gevallen zijn (vooral) procesafspraken belangrijk. Afspraken over hoe men open en veilig met elkaar in dialoog kan gaan, zullen mede de kwaliteit van de probleemdefinitie en de bedachte oplossingen bepalen. Daarom is zorg voor een goed verlopend proces belangrijk. Vraag iemand die helpt het proces in goede banen te leiden.
Video's procesbegeleiding
Bent u benieuwd hoe u zo’n gesprek over werkdruk zorgvuldig aanpakt of wilt u tips om het nog beter te doen? Bekijk deze drie korte video’s >>
Wat doet een procesbegeleider?
Een procesbegeleider vraagt deelnemers aandacht te besteden aan en verantwoordelijkheid te nemen voor:
Wat kan een procesbegeleider beter NIET doen?
Verantwoordelijkheid nemen voor taken van het team (eigenaarschap dient juist bij het team (komen) te liggen).
Twee metaforen voor procesbegeleiding
Hier en nu
Voor de procesbegeleider is het benoemen van wat er in het groepsgesprek gebeurt, aangrijpingspunt voor beweging: wat zie en hoor je HIER en NU in gedrag tijdens de gesprekken. Doen alle medewerkers mee, nemen collega’s dat waar? Wordt er echt naar elkaar geluisterd? Wat doen de ‘dominantere’ teamleden en wat doen de ‘stillere’ medewerkers? Is er congruentie tussen wat teamleden zeggen en hun non-verbaal gedrag? Hoe verloopt de interactie tussen de oude en nieuwe medewerkers? Wat is het effect daarvan op gezamenlijke besluitvorming?
De gedeelde ervaring tijdens de gesprekken maakt de patronen bespreekbaar. Door het gedrag tijdens de bijeenkomst (het nu) te benoemen en bespreekbaar te maken, wordt gedrag en interactie verbeterd en kan dit ook in de dagelijkse werkcontext worden geborgd. Tijdens de gesprekken kan de procesbegeleider het wederzijds gemopper van deelnemers over wat er allemaal niet goed gaat in de school gebruiken om aan te sluiten bij wat het dan wel moet zijn (vastgestelde doelstelling). Hoe dit van belang is om de werkdruk te verminderen en als daar overeenstemming over is, wat we gaan doen (eigenaarschap).
De ijsberg
De deelnemers zullen niet altijd het achterste van hun tong laten zien. De ijsberg is de metafoor voor de gelaagdheid in onze competenties in doen, denken en drijfveren. Van een ijsberg zie je slechts het topje dat boven de waterlijn uitsteekt. In het dagelijks leven geldt dit voor wat zichtbaar en hoorbaar is, zoals het verbaal en non-verbaal gedrag: mimiek, houding en toepassing van kennis. Waarom iemand zich zo gedraagt kunnen we niet zien. In de ijsberg onderscheiden we drie lagen:
Opvattingen en aannames beïnvloeden heel sterk de mate waarin mensen op elkaar reageren, handelen en bijstellen. Daarom is het met procesbegeleiding belangrijk dat de groepsleden zich bewust worden van hoe hun denken hun handelen beïnvloedt en hoe ze elkaar beïnvloeden. Door expliciet te vragen naar denkbeelden (‘Bedoel je dat…’) breng je opvattingen in het gezamenlijk bewustzijn van de groep. Vervolgens kun je onderscheiden of dit versterkend of belemmerend is voor het behalen van de gewenste resultaten (de doelstelling). Dit is de basis voor het ontwikkelen van nieuwe inzichten en nieuw gedrag.
Interventies die helpen | Interventies die niet helpen |
• Vragen in de groep (terug)leggen • Geduldig wachten op reactie/stil zijn • Patronen benoemen • Doel scherp maken /doelstelling herhalen • Vragen stellen • Groep zijn worsteling gunnen • Hulpvragen uit de groep laten komen • Inbreng van een persoon collectief maken • Rondkijken in de groep (non-verbale communicatie benoemen); kijk naar degenen die luisteren, luister naar degene die pra(a)t(en) |
• Voorstellen doen • Gesloten houding • Vragen richten aan een persoon • Denken in verklaringen • Partij kiezen • Taken overnemen |